Manipulace s objekty za překážkami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F07%3A00021837" target="_blank" >RIV/00216224:14330/07:00021837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Manipulating Objects behind Obstacles
Popis výsledku v původním jazyce
This paper describes various techniques of accessing objects hidden behind obstacles in virtual environments. Obstacles can be any larger virtual objects or a group of smaller objects. To interact with occluded objects, a user must move around the obstacle to a location where the situation can be seen more clearly. We show some of well known interaction techniques that are suitable for usage in this case. Next, we describe new method, Head Manipulator, for manipulation with an user's location and new aid that allows user to change the visibillity of objects. We propose several combinations of these interaction techniques and tools, and discuss their suitability for the given task. For every method we show its advantages and drawbacks and we say for what situations the method is useful. Subsequently, we describe our experiments when testing these methods and then we conclude with the results from the experiments and from users' observations.
Název v anglickém jazyce
Manipulating Objects behind Obstacles
Popis výsledku anglicky
This paper describes various techniques of accessing objects hidden behind obstacles in virtual environments. Obstacles can be any larger virtual objects or a group of smaller objects. To interact with occluded objects, a user must move around the obstacle to a location where the situation can be seen more clearly. We show some of well known interaction techniques that are suitable for usage in this case. Next, we describe new method, Head Manipulator, for manipulation with an user's location and new aid that allows user to change the visibillity of objects. We propose several combinations of these interaction techniques and tools, and discuss their suitability for the given task. For every method we show its advantages and drawbacks and we say for what situations the method is useful. Subsequently, we describe our experiments when testing these methods and then we conclude with the results from the experiments and from users' observations.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06008" target="_blank" >LC06008: Centrum počítačové grafiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Virtual Reality, HCI International 2007, LNCS
ISSN
1611-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
2007
Číslo periodika v rámci svazku
4563
Stát vydavatele periodika
CN - Čínská lidová republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
32-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—