Parameterized Algorithms for Parity Games
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F15%3A00081184" target="_blank" >RIV/00216224:14330/15:00081184 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-48054-0_28" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-48054-0_28</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-48054-0_28" target="_blank" >10.1007/978-3-662-48054-0_28</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Parameterized Algorithms for Parity Games
Popis výsledku v původním jazyce
Determining the winner of a Parity Game is a major problem in computational complexity with a number of applications in verification. In a parameterized complexity setting, the problem has often been considered with parameters such as (directed versionsof) treewidth or clique-width, by applying dynamic programming techniques. In this paper we adopt a parameterized approach which is more inspired by well-known (non-parameterized) algorithms for this problem. We consider a number of natural parameterizations, such as by Directed Feedback Vertex Set, Distance to Tournament, and Modular Width. We show that, for these parameters, it is possible to obtain recursive parameterized algorithms which are simpler, faster and only require polynomial space. We complement these results with some algorithmic lower bounds which, among others, rule out a possible avenue for improving the best-known sub-exponential time algorithm for parity games.
Název v anglickém jazyce
Parameterized Algorithms for Parity Games
Popis výsledku anglicky
Determining the winner of a Parity Game is a major problem in computational complexity with a number of applications in verification. In a parameterized complexity setting, the problem has often been considered with parameters such as (directed versionsof) treewidth or clique-width, by applying dynamic programming techniques. In this paper we adopt a parameterized approach which is more inspired by well-known (non-parameterized) algorithms for this problem. We consider a number of natural parameterizations, such as by Directed Feedback Vertex Set, Distance to Tournament, and Modular Width. We show that, for these parameters, it is possible to obtain recursive parameterized algorithms which are simpler, faster and only require polynomial space. We complement these results with some algorithmic lower bounds which, among others, rule out a possible avenue for improving the best-known sub-exponential time algorithm for parity games.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP202%2F12%2FG061" target="_blank" >GBP202/12/G061: Centrum excelence - Institut teoretické informatiky (CE-ITI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
MFCS 2015, LNCS 9235
ISBN
9783662480533
ISSN
0302-9743
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
336-347
Název nakladatele
Springer
Místo vydání
Berlin
Místo konání akce
Milano
Datum konání akce
1. 1. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000371027300028