Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A hybrid augmented reality guide for underwater cultural heritage sites

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F20%3A00115363" target="_blank" >RIV/00216224:14330/20:00115363 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s00779-019-01354-6" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s00779-019-01354-6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00779-019-01354-6" target="_blank" >10.1007/s00779-019-01354-6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A hybrid augmented reality guide for underwater cultural heritage sites

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Modern technologies allow us to experience cultural heritage sites in new and exciting ways. Recent improvements in mobile computing provide tools capable of running augmented reality in real-time performance. Augmented reality is the perfect medium for visualizing and interacting with cultural heritage sites including both buildings and artefacts. Currently, this is possible on land, but sites located in the sea under water are hard to access and present many challenges. In this paper, we present a novel augmented reality guide for divers to present ancient lost buildings at underwater archeological sites. The prototype system runs on a smartphone sealed in a waterproof case and uses a hybrid approach (markers and inertial sensors) to localize the diver on the site. Accuracy of the tracker is measured in a laboratory in a simulated underwater environment. The application was experimentally evaluated at an underwater archeological site in Italy in Baiae. A pilot study with ten expert divers was performed, and their feedback, obtained directly in water, showed that this new experience significantly enhances user experience in underwater archeological sites.

  • Název v anglickém jazyce

    A hybrid augmented reality guide for underwater cultural heritage sites

  • Popis výsledku anglicky

    Modern technologies allow us to experience cultural heritage sites in new and exciting ways. Recent improvements in mobile computing provide tools capable of running augmented reality in real-time performance. Augmented reality is the perfect medium for visualizing and interacting with cultural heritage sites including both buildings and artefacts. Currently, this is possible on land, but sites located in the sea under water are hard to access and present many challenges. In this paper, we present a novel augmented reality guide for divers to present ancient lost buildings at underwater archeological sites. The prototype system runs on a smartphone sealed in a waterproof case and uses a hybrid approach (markers and inertial sensors) to localize the diver on the site. Accuracy of the tracker is measured in a laboratory in a simulated underwater environment. The application was experimentally evaluated at an underwater archeological site in Italy in Baiae. A pilot study with ten expert divers was performed, and their feedback, obtained directly in water, showed that this new experience significantly enhances user experience in underwater archeological sites.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10200 - Computer and information sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Personal and Ubiquitous Computing

  • ISSN

    1617-4909

  • e-ISSN

    1617-4917

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    815-828

  • Kód UT WoS článku

    000516479500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85079756264