Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Upward Influence Tactics: Playful Virtual Reality Approach for Analysing Human Multi-robot Interaction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F22%3A00127295" target="_blank" >RIV/00216224:14330/22:00127295 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-20212-4_6" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-20212-4_6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-20212-4_6" target="_blank" >10.1007/978-3-031-20212-4_6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Upward Influence Tactics: Playful Virtual Reality Approach for Analysing Human Multi-robot Interaction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The interest, the potential, and also the technical development in artificial intelligence assistants shows us that these will play an essential role in the future of work. Exploring the interaction and communication between human and artificial intelligence (AI) assistants forms the basis for the development of trustworthy and meaningful AI-based systems. In this paper we focused on the question how humans react to AI - more precisely, AI gents as robots - that act to influence human behavior and emotions by using two upward influencing tactics: Ingratiating and Blocking. For this purpose, we developed a playful virtual reality approach that creates a leader-subordinate relationship between humans and the AI agents in a factory environment. We explore how humans react to those agents. Among other things, we found that behaviors that are seen as likable in humans are perceived as distracting in robots (e.g., compliments used by the ingratiating tactic). Further, robots were perceived as a group and not as individuals. Our findings showed us directions and open questions which need to be investigated in future work investigating human-multi-robot interaction at the workplace.

  • Název v anglickém jazyce

    Upward Influence Tactics: Playful Virtual Reality Approach for Analysing Human Multi-robot Interaction

  • Popis výsledku anglicky

    The interest, the potential, and also the technical development in artificial intelligence assistants shows us that these will play an essential role in the future of work. Exploring the interaction and communication between human and artificial intelligence (AI) assistants forms the basis for the development of trustworthy and meaningful AI-based systems. In this paper we focused on the question how humans react to AI - more precisely, AI gents as robots - that act to influence human behavior and emotions by using two upward influencing tactics: Ingratiating and Blocking. For this purpose, we developed a playful virtual reality approach that creates a leader-subordinate relationship between humans and the AI agents in a factory environment. We explore how humans react to those agents. Among other things, we found that behaviors that are seen as likable in humans are perceived as distracting in robots (e.g., compliments used by the ingratiating tactic). Further, robots were perceived as a group and not as individuals. Our findings showed us directions and open questions which need to be investigated in future work investigating human-multi-robot interaction at the workplace.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Entertainment Computing – ICEC 2022: 21st IFIP TC 14 International Conference

  • ISBN

    9783031202117

  • ISSN

    0302-9743

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    76-88

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Bremen, Germany

  • Místo konání akce

    Bremen, Germany

  • Datum konání akce

    1. 1. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku