Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F22%3A00127298" target="_blank" >RIV/00216224:14330/22:00127298 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1145/3562939.3565629" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1145/3562939.3565629</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1145/3562939.3565629" target="_blank" >10.1145/3562939.3565629</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training
Popis výsledku v původním jazyce
Immersive virtual training environments are used in various domains. In this work we focus on role-play training in virtual reality. In virtual role-play training conversations and interactions with virtual agents are often fundamental to the training. Therefore, the appearance and behavior of the agents plays an important role when designing role-play training. We focus on the gender appearance of agents, as gender is an important aspect for differentiation between characters. We conducted a study with 40 participants in which we investigated how agents gender appearance influences the perception of the agents´ personality traits and the self-perception of a participants’ assumed role in a training for social skills. This work contributes towards understanding the design-space of virtual agent design, virtual agent gender identity, and the design and development of immersive virtual reality role-play training.
Název v anglickém jazyce
Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training
Popis výsledku anglicky
Immersive virtual training environments are used in various domains. In this work we focus on role-play training in virtual reality. In virtual role-play training conversations and interactions with virtual agents are often fundamental to the training. Therefore, the appearance and behavior of the agents plays an important role when designing role-play training. We focus on the gender appearance of agents, as gender is an important aspect for differentiation between characters. We conducted a study with 40 participants in which we investigated how agents gender appearance influences the perception of the agents´ personality traits and the self-perception of a participants’ assumed role in a training for social skills. This work contributes towards understanding the design-space of virtual agent design, virtual agent gender identity, and the design and development of immersive virtual reality role-play training.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
28th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST '22)
ISBN
9781450398893
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
1-11
Název nakladatele
ACM
Místo vydání
USA
Místo konání akce
USA
Datum konání akce
1. 1. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—