Aspect Perception and Immersion in Virtual Reality
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43932160" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43932160 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Aspect Perception and Immersion in Virtual Reality
Popis výsledku v původním jazyce
The goal of this paper is to bring philosophical theorizing about perception into the context of the virtual reality (VR) computer/language game. Wittgenstein’s analysis of aspect perception will be applied to the concept of virtual reality immersion. Wittgenstein’s puzzle of seeing-as – when we can see that a picture-object has not changed, and yet we can see it differently, will then be dissolved in the VR computer/language game. As a conclusion, technology will be treated as a kind of language that allows us to redefine our epistemological concepts. Accordingly, the concept of “immersion” will be understood as a grammatical rule that enables us to distinguish between the terms “reality”, “augmented reality” and “virtual reality” without making serious ontological commitments.
Název v anglickém jazyce
Aspect Perception and Immersion in Virtual Reality
Popis výsledku anglicky
The goal of this paper is to bring philosophical theorizing about perception into the context of the virtual reality (VR) computer/language game. Wittgenstein’s analysis of aspect perception will be applied to the concept of virtual reality immersion. Wittgenstein’s puzzle of seeing-as – when we can see that a picture-object has not changed, and yet we can see it differently, will then be dissolved in the VR computer/language game. As a conclusion, technology will be treated as a kind of language that allows us to redefine our epistemological concepts. Accordingly, the concept of “immersion” will be understood as a grammatical rule that enables us to distinguish between the terms “reality”, “augmented reality” and “virtual reality” without making serious ontological commitments.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
The Philosophy of Perception and Observation. Contributions of the Austrian Ludwig Wittgenstein Society
ISSN
1022-3398
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXV
Číslo periodika v rámci svazku
srpen
Stát vydavatele periodika
AT - Rakouská republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
231-233
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—