Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Designing for Playfulness in Human-AI Authoring Tools

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F23%3A00130709" target="_blank" >RIV/00216224:14330/23:00130709 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3582437.3587192" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1145/3582437.3587192</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3582437.3587192" target="_blank" >10.1145/3582437.3587192</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Designing for Playfulness in Human-AI Authoring Tools

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Many human-AI authoring tools are used in a playful way, while being primarily designed for task-achievement—not playfulness. We argue that playfulness is an important yet overlooked factor of user behaviour and experience when interacting with such tools. Motivating and rewarding playfulness as an exploratory, task-agnostic, open, and subversive attitude can support the satisfaction of more diverse user goals, and have a strong, positive effect on the user experience, the emerging human-AI interaction, and the resulting artefact. In this paper, we motivate the importance of playfulness as user experience in human-AI authoring tools, and propose concrete strategies to design for playfulness in the human user through UI design, in the AI through algorithms, or through interventions to their dialog. We conclude with an outlook of the research agenda.

  • Název v anglickém jazyce

    Designing for Playfulness in Human-AI Authoring Tools

  • Popis výsledku anglicky

    Many human-AI authoring tools are used in a playful way, while being primarily designed for task-achievement—not playfulness. We argue that playfulness is an important yet overlooked factor of user behaviour and experience when interacting with such tools. Motivating and rewarding playfulness as an exploratory, task-agnostic, open, and subversive attitude can support the satisfaction of more diverse user goals, and have a strong, positive effect on the user experience, the emerging human-AI interaction, and the resulting artefact. In this paper, we motivate the importance of playfulness as user experience in human-AI authoring tools, and propose concrete strategies to design for playfulness in the human user through UI design, in the AI through algorithms, or through interventions to their dialog. We conclude with an outlook of the research agenda.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 18th International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG '23)

  • ISBN

    9781450398565

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    1-4

  • Název nakladatele

    ACM

  • Místo vydání

    New York

  • Místo konání akce

    New York

  • Datum konání akce

    1. 1. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001092777800056