Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The integrative model of ICT effects on Adolescents' well-being (iMEW) : The synthesis of theories from developmental psychology, media and communications, and health

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F23%3A00134267" target="_blank" >RIV/00216224:14330/23:00134267 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2022.2135501" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2022.2135501</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2022.2135501" target="_blank" >10.1080/17405629.2022.2135501</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The integrative model of ICT effects on Adolescents' well-being (iMEW) : The synthesis of theories from developmental psychology, media and communications, and health

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Information and communication technologies (ICTs) have become commonplace in adolescents' lives, and they have grown in importance during the COVID-19 pandemic, when online communication became standard for many parts of life. This brings the need for developmental psychology to revise and update its theories for these new societal challenges. It is beneficial to look at these changes from an interdisciplinary perspective to enrich developmental psychology with knowledge from other fields. This theoretical article proposes the Integrative Model of ICT Effects on Adolescents' Well-being (iMEW), which integrates the Problem Behaviour Theory from developmental psychology and the Differential Susceptibility to Media Effects Model from media and communications. It draws inspiration from the Ecological Systems Theory and the Health Belief Model. The new model brings a more comprehensive understanding to adolescents' development and the effects of ICTs on their well-being. It is also helpful for the empirical research because it can serve as a roadmap for research that focuses on the effects of ICT.

  • Název v anglickém jazyce

    The integrative model of ICT effects on Adolescents' well-being (iMEW) : The synthesis of theories from developmental psychology, media and communications, and health

  • Popis výsledku anglicky

    Information and communication technologies (ICTs) have become commonplace in adolescents' lives, and they have grown in importance during the COVID-19 pandemic, when online communication became standard for many parts of life. This brings the need for developmental psychology to revise and update its theories for these new societal challenges. It is beneficial to look at these changes from an interdisciplinary perspective to enrich developmental psychology with knowledge from other fields. This theoretical article proposes the Integrative Model of ICT Effects on Adolescents' Well-being (iMEW), which integrates the Problem Behaviour Theory from developmental psychology and the Differential Susceptibility to Media Effects Model from media and communications. It draws inspiration from the Ecological Systems Theory and the Health Belief Model. The new model brings a more comprehensive understanding to adolescents' development and the effects of ICTs on their well-being. It is also helpful for the empirical research because it can serve as a roadmap for research that focuses on the effects of ICT.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-27828X" target="_blank" >GX19-27828X: Pohled do budoucnosti: Porozumění vlivu technologií na “well-being” adolescentů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Developmental Psychology

  • ISSN

    1740-5629

  • e-ISSN

    1740-5610

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    944-961

  • Kód UT WoS článku

    000879315800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85141558749