Můžeme označit některé pojmy v učebnicích zeměpisu jako problematické?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00022058" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00022058 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Could We Designate Some Concepts in Czech Geography Textbooks as Problematic?
Popis výsledku v původním jazyce
The contribution acquaints with description of the situation on Czech geography textbooks market. Mentioned facts are demonstrated on age adequacy of concepts mentioned in Czech lower secondary geography textbooks. Author tried to recognize on the sampleof eighty fourteen and fifteen-age pupils how do they understand to human geographical concepts in selected geography textbook text. The result is the finding that we can designate some concepts as problematic from the wiew of their adequacy to the pupil's age. Author strived to find main reasons of concepts problematicness. The largest circumstance is the language analogy. In Czech geography textbooks were useful in some cases to mention more English or international terms and concepts because they are not influenced by spoken language sense. Textbooks authors should much thorough think of terms and concepts used in geography textbooks because teachers are not able to transform all of them into pupil's adequate form.
Název v anglickém jazyce
Could We Designate Some Concepts in Czech Geography Textbooks as Problematic?
Popis výsledku anglicky
The contribution acquaints with description of the situation on Czech geography textbooks market. Mentioned facts are demonstrated on age adequacy of concepts mentioned in Czech lower secondary geography textbooks. Author tried to recognize on the sampleof eighty fourteen and fifteen-age pupils how do they understand to human geographical concepts in selected geography textbook text. The result is the finding that we can designate some concepts as problematic from the wiew of their adequacy to the pupil's age. Author strived to find main reasons of concepts problematicness. The largest circumstance is the language analogy. In Czech geography textbooks were useful in some cases to mention more English or international terms and concepts because they are not influenced by spoken language sense. Textbooks authors should much thorough think of terms and concepts used in geography textbooks because teachers are not able to transform all of them into pupil's adequate form.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Changing Geographies: Innovative Curricula
ISBN
0-9539850-7-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
138-144
Název nakladatele
Oxford Brookes University
Místo vydání
Oxford
Místo konání akce
London
Datum konání akce
1. 1. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—