Struktura vyučovacích hodin fyziky v České republice: Výzkumný přístup a výsledky CPV videostudie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00022600" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00022600 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Struktura vyučovacích hodin fyziky v České republice: Výzkumný přístup a výsledky CPV videostudie
Popis výsledku v původním jazyce
V mezinárodně srovnávacích výzkumech (TIMSS, PISA) jsou čeští žáci relativně úspěšní, nicméně mají problémy s řešením úloh využadující transfer či aplikaci znalostí v nových kontextech. Tyto poznatky vyvolávají potřebu dalšího výzkumu, který by se zaměřoval na zkoumání reálné výuky v českých školách. Tato prezentace se zaměřuje na výuku fyziky na nižší sekundární škole v České republice. V rámci výzkumného projektu CPV videostudie byly pořízeny videozáznamy 62 vyučovacích hodin fyziky, které byly analyzovány s oporou o teoretické koncepty přiležitostí k učení (opportunities to learn) a struktura vyučovací hodiny (lesson structure). Prezentovány jsou výsledky vztahující se k otázkám, jaké příležitosti k učení výuka fyziky nabízí, v jakých fázích a formách se odehrává a jakým způsobem jsou v ní ztvárňovány vzdělávací obsahy. Vzhledem k tomu, že projekt CPV videostudie je koncipován jako projekt mezinárodně srovnávacího výzkumu, jsou získané výsledky za Českou republiku diskutovány v kont
Název v anglickém jazyce
The Structure of Physics Instruction in the Czech Republic: The research approach and results from CPV video study.
Popis výsledku anglicky
In the TIMSS video studies, Czech pupils failed to meet the expectations in various areas including scientific literacy. This fact alone calls for further research aiming at science teaching practices in Czech classroom including country-specific didactic approaches. This presentation deals with physics instruction in the Czech Republic. In the CPV video study of Physics project that was carried out at the Educational Research Centre of the Masaryk University in Brno, Czech Republic, the video study approach was employed. 62 lower secondary school Physics lessons were videotaped and analysed regarding the concepts of opportunities to learn and lesson structure. The project aimed at finding out what opportunities to learn Physics teaching offers, what the structure of Physics instruction is and in which ways the content of Physics teaching is represented. The project was designed as a comparative study, which is seen as a powerful tool in inquiring into formalised and taken-for-granted
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
12th European Conference for Research on Learning and Instruction: Developing Potentials for Learning
ISBN
978-963-482-836-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
147-147
Název nakladatele
EARLI
Místo vydání
Budapest
Místo konání akce
Univesity of Budapest
Datum konání akce
28. 8. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—