K problému integrace oborové a didaktické přípravy učitelů: model učitelského vzdělávání založený na konceptu didaktické znalosti obsahu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F08%3A00025098" target="_blank" >RIV/00216224:14410/08:00025098 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K problému integrace oborové a didaktické přípravy učitelů: model učitelského vzdělávání založený na konceptu didaktické znalosti obsahu
Popis výsledku v původním jazyce
Jeden z klíčových problémů učitelského vzdělávání spočívá v požadavku připravit učitele tak, aby byli schopni zohledňovat požadavek oborové správnosti vyučovaného obsahu na straně jedné a současně brát ohled na učební potenciality žáků na straně druhé. Otomto problému se diskutuje od počátku 20. století (Dewey, Bruner, Schwab ad.), nejnověji s poukazem na dvojdimenzionální charakter učitelových didaktických znalostí obsahu: pedagogical content knowledge (Shulman, Kattmann, Janík, Slavík ad.). V procesurozvíjení těchto znalostí se podstatný význam připisuje pedagogické praxi. Autor ve svém referátu otevírá otázku, jak koncipovat oborově didaktickou praxi v učitelském vzdělávání, aby v jejím rámci mohlo docházet ke kognitivní integraci (amalgamizaci) znalostí obsahu se znalostmi didaktickými.
Název v anglickém jazyce
An Integration of subject matter and didactical component of teacher education: towards model based on pedagogical content knowledge
Popis výsledku anglicky
One of the principles of teacher education lies in enabling (future) teachers to accommodate the imperative of factual correctness of the subject matter as well as to take into account pupils learning potentials. The discussion about this issue has beengoing on since the beginning of the 20th century (Dewey, Bruner, Schwab, and others). In the past decades, it has been focusing on the two-dimensional nature of teachers pedagogical content knowledge (Shulman, Kattmann, Janík, Slavík, and others). Teaching practice plays a vital role in the development of pedagogical content knowledge. In this paper, the author looks for ways how to organise teaching practice as a component of teacher training, in order to allow cognitive integration (amalgamisation) ofcontent knowledge and pedagogical knowledge.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Pedagogická praxe a oborové didaktiky
ISBN
978-80-7392-052-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
MSD
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—