Videostudie zeměpisu: fáze a formy ve výuce zeměpisu a jejich vztahová analýza
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F08%3A00033412" target="_blank" >RIV/00216224:14410/08:00033412 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Videostudie zeměpisu: fáze a formy ve výuce zeměpisu a jejich vztahová analýza
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje hlavní výsledky CPV videostudie zeměpisu, k nimž se dospělo v letech 2005 až 2007. Prezentuje: pohled na vztahy mezi formami a fázemi výuky. Souhrnem lze konstatovat, že zkoumaná výuka zeměpisu je silně řízena učitelem a nenabízí téměřžádný prostor pro skupinové aktivity žáků. Dominujícími organizačními formami výuky jsou: samostatná práce, rozhovor se třídou, výklad/přednáška učitele a diktát. Dominujícími fázemi výuky jsou: zprostředkování nového učiva a zkoušení/prověrka/kontrola domácí úlohy; výrazně jsou zastoupeny fáze zaměřené na práci s již probraným učivem (opakování, procvičování učiva, shrnutí učiva), naopak v relativně malé míře jsou zastoupeny kognitivně náročnější fáze, jejichž jádrem je aplikace učiva a metakognitivnípodpora učebního procesu.
Název v anglickém jazyce
Video study of Geography: what is the relation between phases and organisational forms in teaching geography?
Popis výsledku anglicky
The paper summarises the main findings of the CPV video study of Geography, which were collected between 2005 and 2007. The following topics are addressed: coincidences of modes of classroom organisation and lesson phases. The findings indicate that Geography lessons are to a great extent controlled by the teacher while limited time is allowed for students group activities. Individual Work, Class Discussion and Teachers Talk are the most frequent modes of organisation, while Developing New Content and Testing are the most frequent phases of instruction. Considerable amount of time is dedicated to working with previously introduced content (Revision, Practicing, Summarising), while little time is allowed for those phases which involve applying content or metacognitive reflection of the learning process.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Mladí vedci 2008. Sborník z konference Vedecké práce doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov
ISBN
978-80-8094-285-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
826
Strana od-do
—
Název nakladatele
UKF FPV
Místo vydání
Nitra
Místo konání akce
UKF FPV Nitra
Datum konání akce
9. 4. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—