Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F09%3A00036392" target="_blank" >RIV/00216224:14410/09:00036392 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/09:00222081

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stať se z hlediska oborových didaktik zabývá subjektivním zpracováním obsahu a intersubjektivním zprostředkováním významu ve vzdělávacím procesu. V návaznosti na Model didaktické rekonstrukce jsou v ní probírány centrální kategorie, které reprezentují vztah intersubjektivity a subjektu: představa, výraz, význam. Na tomto teoretickém základě a s využitím sémantického rozlišení extenze a intenze stať formuluje a vysvětluje dva didaktické principy: a) princip zpřístupnění, b) princip zdůvodnění. K těmto principům jsou vztaženy dvě epistemologické perspektivy: psychodidaktická, orientovaná na subjektivitu žáka, a ontodidaktická, orientovaná na intersubjektivní významy oboru. Autoři vysvětlují, že učitelé v praxi profesionálně pracují s "amalgámem" obou těchto perspektiv, pro jehož označení stať využívá převzatý pojem "zhuštění znalostí" (knowledge encapsulation).

  • Název v anglickém jazyce

    Content, subject and inter-subjectivity in field didactics

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on the subjective processing of content from the field didactic perspective and on inter-subject mediation of meaning in education. Following the Model of educational reconstruction, central categories are discussed that represent the relationship between the inter-subjectivity and the subject: notion, expression, meaning. On this theoretical basis and using the semantic distinction between extension and intension the text illuminates two didactic principles: a) the principle of makingcontent accessible, and b) the verifying principle. These two principles are related to two epistemological perspectives: the psycho-didactic perspective; which is aimed on the pupils subjectivity; and the onto-didactic perspective; which is aimed on the inter-subjective meanings within the field. The authors go on to explain that teachers in practice work with an "amalgam" of these two perspectives for which the term "knowledge encapsulation" is used in the paper.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus