Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F09%3A00036392" target="_blank" >RIV/00216224:14410/09:00036392 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/09:00222081
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách
Popis výsledku v původním jazyce
Stať se z hlediska oborových didaktik zabývá subjektivním zpracováním obsahu a intersubjektivním zprostředkováním významu ve vzdělávacím procesu. V návaznosti na Model didaktické rekonstrukce jsou v ní probírány centrální kategorie, které reprezentují vztah intersubjektivity a subjektu: představa, výraz, význam. Na tomto teoretickém základě a s využitím sémantického rozlišení extenze a intenze stať formuluje a vysvětluje dva didaktické principy: a) princip zpřístupnění, b) princip zdůvodnění. K těmto principům jsou vztaženy dvě epistemologické perspektivy: psychodidaktická, orientovaná na subjektivitu žáka, a ontodidaktická, orientovaná na intersubjektivní významy oboru. Autoři vysvětlují, že učitelé v praxi profesionálně pracují s "amalgámem" obou těchto perspektiv, pro jehož označení stať využívá převzatý pojem "zhuštění znalostí" (knowledge encapsulation).
Název v anglickém jazyce
Content, subject and inter-subjectivity in field didactics
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the subjective processing of content from the field didactic perspective and on inter-subject mediation of meaning in education. Following the Model of educational reconstruction, central categories are discussed that represent the relationship between the inter-subjectivity and the subject: notion, expression, meaning. On this theoretical basis and using the semantic distinction between extension and intension the text illuminates two didactic principles: a) the principle of makingcontent accessible, and b) the verifying principle. These two principles are related to two epistemological perspectives: the psycho-didactic perspective; which is aimed on the pupils subjectivity; and the onto-didactic perspective; which is aimed on the inter-subjective meanings within the field. The authors go on to explain that teachers in practice work with an "amalgam" of these two perspectives for which the term "knowledge encapsulation" is used in the paper.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—