Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Univerbizované názvyjevů prezentovaných v médiích a v publicistických textech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F10%3A00045602" target="_blank" >RIV/00216224:14410/10:00045602 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Univerbizované názvyjevů prezentovaných v médiích a v publicistických textech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mediální, publicistické projevy jsou projevy veřejnými, předpokládáme tedy, že základem psaného i mluveného svyjadřování v médiích by měl být jazyk spisovný. Současně však jazyk a řeč médií přejímají živé jazykové prostředky z úzu každodenní komunikace aje zřejmé, že právě vlivem médií začínají být původně hovorové, nebo i obecněčeské a slangové výrazy užívány v textech evidentně spisovných s vyšší vyjadřovací funkcí, tj. v textech zpravodajských, v publicistických textech s odbornou tematikou a pronikají např. do literatury faktu či do textů populárněnaučných. Zaměříme-li se na pronikání slovotvorných tendencí a slovotvorných prostředků do mediálních textů, je zřejmé, že se v nich odráží mj. také postup pro současnou češtinu typický, univerbizace, tvoření jednoslovných názvů z původních sousloví nebo ustálených spojení slov. Dosavadní výzkumy univerbizátů dokázaly, že většina z nich převládá právě právě v textech publicistických , a to i psaných.

  • Název v anglickém jazyce

    Univerbizates in Media and Journalistic Texts

  • Popis výsledku anglicky

    Univerbization or condensing, substantivization, i. e. fusing of words of multiverbal lexemes in single or one-word lexemes, so cold univerbizates is word-forming process that is frequently used not only in contemporary spoken Czech texts, but also in the written texts, too. Linguistic research in last 50 years has proved that univerbizates are used in the journalistic and media texts very often. We have tried to find univerbizates naming phenomena of the media and phenonema that are described in the media texts, names of persons (professions, performers), of actions and operations, names of films, plays or songs and compositions. We have found them in the Czech national corpus. Results of research: more than 90 % univerbizates in our article are formed by suffixes, almost (more 75 %) by ÁK or KA. There are rare univerbizates that have been fused from multiverbal lexems into compound words.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Stylistyka

  • ISSN

    1230-2287

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XIX

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus