Role pragmatické kompetence ve výuce češtiny jako cizího jazyka a utváření sociální identity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F11%3A00054765" target="_blank" >RIV/00216224:14410/11:00054765 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role pragmatické kompetence ve výuce češtiny jako cizího jazyka a utváření sociální identity
Popis výsledku v původním jazyce
Na základě výzkumu interakcionistické analýzy významu v textu autoři představili nový, širší pohled na souvislost mezi komunikací a integrací, který osvojování jazyka vnímá na pozadí utváření sociální identity. K tomuto osvojování dochází v průběhu rozvoje pragmatické kompetence (která je stěžejní složkou komunikační kompetence) imigranta / cizince v kontextu přijímání dalšího/cizího jazyka. Text poukázal na významnou spojitost mezi interakcí komunikujících, jejich pragmatickou kompetencí a jejich sociální identitou. Zdůraznil význam interakcí a pragmatické kompetence a kritizoval důraz na organizační složku jazyka. Na základě tohoto pojetí autoři navrhnuli novým způsobem chápat vztah mezi pragmatickou a organizační složkou komunikace a z toho vyplývající změnu v oborových didaktikách (nejen) cizích jazyků. V závěru textu představili možnost výzkumného uchopení vztahu pragmatické kompetence a sociální identity.
Název v anglickém jazyce
The role of pragmatic competence in teaching Czech as a foreign language and social identity formation
Popis výsledku anglicky
The authors of this text presented the interactionistist analysis of meaning that lies basis thanks to it the relationship of communication and integration is seen in a new context. It deals with the tight involvement of language acquisition in the formation of social identity. Both were examined in the process of the development of pragmatic competence as the fundamental component of communicative competence. The alternative stance offered by the authors underlined and explained the major tendencies offoreign language teaching ? to distance themselves from narrowly linguistic approach and to aim at communications thoroughly. At the end of the text, the authors introduced a hint of a possible research design that grasps the relationship between pragmatic competence and social identity.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
436-457
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—