Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem ? změna pohledu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00063904" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00063904 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem ? změna pohledu
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola Martiny Hrdé a Radima Šípa "Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem ? Změna pohledu" je zaměřena na cílovou skupinu imigrantů i dalších znevýhodněných skupin. Na základě dlouhodobého výzkumu v ní autoři docházejí představují novou teorii integrace založenou na práci s pragmatickou kompetencí. Autoři nejdříve představují pragmatickou kompetenci a její nedoceněnou funkci ve struktuře osvojování nejen nového jazyka, ale i nové kultury. Vychází z myšlenky, že doposud byl podceňovánvliv kultury na jazyk a proto se soustřeďují nikoliv pouze na organizační strukturu jazyka (lexikálně-gramaticko-syntaktickou složku), ale též na význam sociálního prostředí, z něhož jazyk vyvstává. K poukázání na nefunkčnost tohoto přístupu autoři využili kritiku pozice Noama Chomského, která je dodnes považována za jeden z klíčových přístupů k lingvistice. K přehodnocení vztahu mezi jazykem, jeho kulturním pozadím a konstrukcí představy sociálního světa badatelé využili interakcionist
Název v anglickém jazyce
Communication and integration of pupils with a different mother tongue ? Change of view´
Popis výsledku anglicky
The chapter written by Martina Hrdá and Radim Šíp Communication and integration of pupils with a different mother tongue ? Change of view was focused on immigrants and other socially disadvantaged groups. With amount of research in their background,the authors presents a new theory of usage of pragmatic competence in teaching Czech as a foreign languge. First the authors introduced the pragmatic competence and its still unrecognized function in the structure of not only the language acquisition but alsoa new culture. In the authors opinion the culture influence on the language has been underestimated so far and that is why they focused not only on the language structure but also on the importance of social background the language arises from. To showthe malfunction of this approach the authors criticized the Noam Chomsky theory, which is up today considered to be the key approach to linguistics. Using the G. H. Meads interactionist theory and D.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie
ISBN
9788073152246
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
115-140
Počet stran knihy
221
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—