Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F11%3A00055745" target="_blank" >RIV/00216224:14410/11:00055745 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace
Popis výsledku v původním jazyce
Inkluze osob s postižením je žádoucím společenským cílem, zdůrazňovaným v politických dokumentech, v pedagogice a v sociální práci. Klíčovým indikátorem inkluze/míry společenského začlenění a jednou z komponent životní situace osob s postižením je participace. Jedná se o multidimenzionální koncept, užívaný v různých kontextech (medicína, pedagogika, sociologie) pro uchopení míry začlenění jedince do společenských rolí, situací a aktivit. V českém kontextu není samostatné měření participace rozvinuto ? společenské začlenění jednotlivce se měří pouze dotazníkem SF-36, který je zaměřen na kvalitu života obecně, citována je také klasifikace MKF. Cílem textu je shrnout debatu o měření inkluze prostřednictvím konceptu participace a představit výzkum prof. Heinemana, který na bázi klasifikace MKF vytvořil vlastní způsob měření participace.
Název v anglickém jazyce
Measuring the Outcome of Inclusive Activities through the Concept of Participation
Popis výsledku anglicky
Inclusion of people with disabilities is a desirable social goal, which is emphasized in educational, social and political documents. Participation is used worldwide in many disciplines as a key indicator of inclusion/the extent of social inclusion and one of the components of life situations of people with disabilities. The instrument for measuring participation has not been developed within the Czech context, so far. Components leading to the participation measurement as it is defined in ICF are included, for example, in the measurement of the quality of life, for which a questionnaire version SF-362 was created. The aim of the paper is to summarize the debate over conceptualization of participation and the way of measuring participation and to present the research of prof. Heinemann, who created the way of measuring participation on the base of ICF classification.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of pupils with special educational needs V.
ISBN
978-80-7315-220-8
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
27-36
Počet stran knihy
300
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—