Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F13%3A00066998" target="_blank" >RIV/00216224:14410/13:00066998 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2013-4-6" target="_blank" >10.5817/SP2013-4-6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis
Popis výsledku v původním jazyce
The present paper provides a comparison of common taxonomies of foreign language learning strategies using empirical data from a Czech adaptation of the strateg y inventory SILL (Oxford, 1990). In an initial analysis none of the traditional taxonomies received strong empirical support. Based on an exploratory followup analysis we thus propose a basic three factorial model of foreign language learning strategies distinguishing 1) elaboration strategies, organisation strategies and self-control, 2) strategies of cooperative learning, and 3) motivational-emotional strategies. This three factorial model bears some similarity to O?Malley?s and Chamot?s (1990) classification of strategies into cognitive, metacognitive, and socioaffective strategies, althoughcognitive and metacognitive strategies were primarily represented by a single factor, while social and affective strategies appear to be two separated groups of strategies.
Název v anglickém jazyce
Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis
Popis výsledku anglicky
The present paper provides a comparison of common taxonomies of foreign language learning strategies using empirical data from a Czech adaptation of the strateg y inventory SILL (Oxford, 1990). In an initial analysis none of the traditional taxonomies received strong empirical support. Based on an exploratory followup analysis we thus propose a basic three factorial model of foreign language learning strategies distinguishing 1) elaboration strategies, organisation strategies and self-control, 2) strategies of cooperative learning, and 3) motivational-emotional strategies. This three factorial model bears some similarity to O?Malley?s and Chamot?s (1990) classification of strategies into cognitive, metacognitive, and socioaffective strategies, althoughcognitive and metacognitive strategies were primarily represented by a single factor, while social and affective strategies appear to be two separated groups of strategies.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F0432" target="_blank" >GAP407/12/0432: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
93-113
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—