Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reflexe bází moci učitelů žáky druhého stupně základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00073949" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00073949 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14410/14:00073950

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.capvolomouc.cz/hlavni-menu/sekce/sekce-4/" target="_blank" >http://www.capvolomouc.cz/hlavni-menu/sekce/sekce-4/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Reflexe bází moci učitelů žáky druhého stupně základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Koncept moci učitele ve školní třídě patří ke stabilně aktuálním tématům pedagogické praxe i výzkumu. Funkční ustanovení mocenských vztahů ve třídě se ukazuje jako podmínka funkční výuky (Šeďová, 2012). Moc lze chápat jako schopnost ovlivnit postoje, hodnoty a jednání osoby nebo skupiny osob (McCroskey, 2006); je ze své podstaty reciproční, cirkulační a situačně vázaná. Tradiční typologie relační moci Frenche a Ravena (1959) rozlišuje moc donucovací, odměňující, referenční, legitimní a expertní. Refleximoci učitele žáky jsme měřili pomocí adaptovaného dotazníku Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007). Dostupný vzorek se skládal z 2188 žáků druhého stupně základních škol a 117 tříd. Posuzována byla moc učitelů občanské výchovy, zeměpisu,dějepisu a české literatury ve vyrovnaných proporcích (n &gt; 400). Reliabilita jednotlivých bází moci ověřovaných konfirmatorní faktorou analýzou byla uspokojivá; nejvyšší u referenční a expertní moci (alfa &gt; 0,87).

  • Název v anglickém jazyce

    Reflection of Teacher´s Power Bases by Lower Secondary Students

  • Popis výsledku anglicky

    Reflection of teacher´s power according the Frenche and Raven´s (1959) classification of relational power (reward, coercive, legitimate, expert, referent) was measured by a Czech adaptation of TPUS at lower secondary level of education. The convenient sample consisted of 2188 students and 117 classes/teachers of elementary schools in subject Civics, Geography, History and Czech literature. Cronbach´s alpha coefficient of reliability was higher than .87 for all power bases. Students reported the highestuse of reward and expert power. The coercive and legitimate power bases had a specific position ? as they were not distinguished by the students as two factors but one. The least used was referent power, which is typical for the identification with the teacher and understanding her/his point of view.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-24456S" target="_blank" >GA13-24456S: Moc ve školních třídách studentů učitelství</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů