Content analysis of visuals for teaching culture in German language textbooks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00077766" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00077766 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
Popis výsledku v původním jazyce
In dem Kapitel wird der Weg der Inhaltsanalyse der Typen, Funktionen und Inhalte der landeskundlichen Visualisierungen der 4 gewählten Lehrwerke für Unterricht des Deutschen als Fremdsprache erläutert. Der Fokus wird auf den deduktiv und anhand konkreterDaten entwickelten Kategoriensystem (als Forschungsinstrument) gelegt. Es wird von den inhaltlichen Anforderungen an den heutigen Landeskundeunterricht und auch allgemeinen (psychodidaktischen) Gestaltungsprinzipien der Visualisierungen ausgegangen, dann werden die methodologische Vorgehensweise und die wichtigsten Ergebnisse der Lehrwerkanalyse beschrieben und zum Schluss werden die Konsequenzen für die Forschung und Lehrwerkgestaltung diskutiert.
Název v anglickém jazyce
Content analysis of visuals for teaching culture in German language textbooks
Popis výsledku anglicky
The chapter presents the methodological procedure of an content analysis dealing with types, functions and content of visuals for teaching culture in 4 German as a second language textbooks used in Czech lower secondary schools. Based on content requirements for the present German language instruction and general design principles, the research problem was approached from the perspective of German language didactics and from the general (psychodidactical) perspective. The main attention of the chapter is paid to the deductively (theory-driven) developed and inductively revised (based on concrete textbooks) system of categories which was used as a research instrument. The methodological procedure and main results of the analysis are described. In addition, consequencies of the investigation for further research and textbook design are discussed.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung
ISBN
9783781519916
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
241-253
Počet stran knihy
348
Název nakladatele
Verlag Julius Klinkhardt
Místo vydání
Bad Heilbrunn
Kód UT WoS kapitoly
—