Determinants of Development and Maintenance of Expert Knowledge in Foreign Language Teachers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00081250" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00081250 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Determinanten der Entwicklung und Aufrechterhaltung des Expertenwissens von Fremdsprachenlehrern
Popis výsledku v původním jazyce
In den letzten vier Jahrzehnten entwickelte sich jene Erforschung des Expertenwissens dynamisch, in der es sich vor allem um die Erklärung der Voraussetzungen der hervorragenden Leistung (expert performance) in einer bestimmten Domäne der menschlichen Tätigkeit handelt (Ericsson et al. 2006; Friege 2001). Allmählich setzte sich diese Forschung auch im Lehrerberuf durch, und zwar sowohl allgemein als auch im Rahmen einzelner Subkulturen des Lehrerberufs (z. B. Fremdsprachenlehrer), wobei hier die Aufmerksamkeit in der letzten Zeit auch Prozessen der Entwicklung und der Aufrechterhaltung des Expertenwissens gewidmet ist. Diese Ausrichtung spiegelte sich auch in der tschechischen pädagogischen Forschung.
Název v anglickém jazyce
Determinants of Development and Maintenance of Expert Knowledge in Foreign Language Teachers
Popis výsledku anglicky
In the last four decades, there has been a dynamic development in research on professional expertise, focusing primarily on explaining the preconditions of expert performance in a certain domain of human activity (Ericsson et al., 2006, Friege, 2001). Gradually, this focus has also been established in the area of education, both on general level and in individual subcultures within the teaching profession (e.g. foreign language teachers). In teaching, more attention has recently been paid to processes of developing and maintaining expertise. This attention has also resulted in Czech research on pedagogy and it has been covered by the research project Expert Teacher: the nature of expertise and determinants of professional development (in FLT perspective) which was performed in 2011- 2013 at the Faculty of Education of the Masaryk University, Brno (CZ).
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F0234" target="_blank" >GAP407/11/0234: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache
ISBN
9788026309321
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
145-164
Název nakladatele
Tribun EU
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
PdF JU České Budějovice
Datum konání akce
1. 1. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—