Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00081539" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00081539 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5164" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5164</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-6-798" target="_blank" >10.5817/PedOr2015-6-798</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Power can be defined as an ability to influence opinions, values, and behaviour of others. The realisation of curricular aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Newly qualified teachers often struggle with establishing power relationships. French and Raven?s influential typology of social power as a relational phenomenon distinguishes coercive, reward, legitimate, referent, and expert bases of teacher power. In our methodological study we adapted Teacher Power Use Scale ?TPUS (Schrodt, Witt, &amp; Turman, 2007) measuring these power bases. The adaptation focuses (instead of tertiary teachers, their students, and Anglo-Saxon context) on student teachers, lower secondary students, and reflects the Czech sociocultural context. The non-probability adaptation sample consists of 1686 students from 96 lower secondary classes taught by 96 student teachers on their long term practice.

  • Název v anglickém jazyce

    Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers

  • Popis výsledku anglicky

    Power can be defined as an ability to influence opinions, values, and behaviour of others. The realisation of curricular aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Newly qualified teachers often struggle with establishing power relationships. French and Raven?s influential typology of social power as a relational phenomenon distinguishes coercive, reward, legitimate, referent, and expert bases of teacher power. In our methodological study we adapted Teacher Power Use Scale ?TPUS (Schrodt, Witt, &amp; Turman, 2007) measuring these power bases. The adaptation focuses (instead of tertiary teachers, their students, and Anglo-Saxon context) on student teachers, lower secondary students, and reflects the Czech sociocultural context. The non-probability adaptation sample consists of 1686 students from 96 lower secondary classes taught by 96 student teachers on their long term practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-24456S" target="_blank" >GA13-24456S: Moc ve školních třídách studentů učitelství</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    798-821

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus