Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F15%3A00081539" target="_blank" >RIV/00216224:14410/15:00081539 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5164" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5164</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-6-798" target="_blank" >10.5817/PedOr2015-6-798</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers
Popis výsledku v původním jazyce
Power can be defined as an ability to influence opinions, values, and behaviour of others. The realisation of curricular aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Newly qualified teachers often struggle with establishing power relationships. French and Raven?s influential typology of social power as a relational phenomenon distinguishes coercive, reward, legitimate, referent, and expert bases of teacher power. In our methodological study we adapted Teacher Power Use Scale ?TPUS (Schrodt, Witt, & Turman, 2007) measuring these power bases. The adaptation focuses (instead of tertiary teachers, their students, and Anglo-Saxon context) on student teachers, lower secondary students, and reflects the Czech sociocultural context. The non-probability adaptation sample consists of 1686 students from 96 lower secondary classes taught by 96 student teachers on their long term practice.
Název v anglickém jazyce
Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers
Popis výsledku anglicky
Power can be defined as an ability to influence opinions, values, and behaviour of others. The realisation of curricular aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Newly qualified teachers often struggle with establishing power relationships. French and Raven?s influential typology of social power as a relational phenomenon distinguishes coercive, reward, legitimate, referent, and expert bases of teacher power. In our methodological study we adapted Teacher Power Use Scale ?TPUS (Schrodt, Witt, & Turman, 2007) measuring these power bases. The adaptation focuses (instead of tertiary teachers, their students, and Anglo-Saxon context) on student teachers, lower secondary students, and reflects the Czech sociocultural context. The non-probability adaptation sample consists of 1686 students from 96 lower secondary classes taught by 96 student teachers on their long term practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-24456S" target="_blank" >GA13-24456S: Moc ve školních třídách studentů učitelství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
798-821
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—