Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00088719" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00088719 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5455/4554" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5455/4554</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-202" target="_blank" >10.5817/PedOr2016-2-202</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této výzkumné stati je analýza výpovědí o edukaci romských žáků jako žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, resp. žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Analýza výpovědí je zaměřena na diskursy utvářející školskou realitu z pohledu týdeníku Učitelské noviny. Výklad je zasazen do kontextu novely školského zákona, zabývajícího se sociální inkluzí. Pro metodologické účely byly použity nástroje diskursivní analýzy. V našem výzkumu jsme dospěli k analýze diskursivních pozic mluvčích, k výčtu mocenských diskursů, k popisu konstrukcí sociálně znevýhodněného prostředí romských žáků a k analýze strategií konstrukcí sociální reality z pohledu mluvčích.
Název v anglickém jazyce
Blending of power discourses in the weekly Učitelské noviny: social inclusion of Roma children in the Czech schools
Popis výsledku anglicky
The aim of this research paper is to analyze the testimony of the education of Roma children as pupils from socially disadvantaged backgrounds, respectively pupils with special educational needs. Analysis testimony is focused on shaping the discourses of school reality from the perspective of the weekly newspaper Učitelské noviny. Interpretation is set in the context of the amendment to the Schools of the Act, dealing with social inclusion. For the purposes of methodological tools were used discourse analysis. In our research, we came to analyze the discursive positions speakers, a power list of discourses to describe socially disadvanteged Roma pupils and to analyze the strategies of construction of social reality from the perspective speakers.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP13-24036P" target="_blank" >GP13-24036P: Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
203-227
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—