Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Case Study in Verbs Operating in the Presentation and/or Quality Scale Respectively: BUZZ and SEIZE

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00091551" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00091551 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Case Study in Verbs Operating in the Presentation and/or Quality Scale Respectively: BUZZ and SEIZE

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present, corpus-based paper sets out to explore the cardinal role of the English transitional verb within the sentence perspective. In the framework of Firbasian theory of FSP, sentences implement either Presentation or Quality Scale; many transitional verbs generally appear to be capable of acting within both the scales. The paper, being a pilot study of intended research, strives to examine the syntactic and semantic qualities of the verbs buzz and seize, and to show under what conditions they tend to operate in one of the dynamic semantic scales. Model sentences, extracted from the British National Corpus through Sketch Engine concordance, will be contrasted and discussed in terms of their presentational/qualitative features.

  • Název v anglickém jazyce

    A Case Study in Verbs Operating in the Presentation and/or Quality Scale Respectively: BUZZ and SEIZE

  • Popis výsledku anglicky

    The present, corpus-based paper sets out to explore the cardinal role of the English transitional verb within the sentence perspective. In the framework of Firbasian theory of FSP, sentences implement either Presentation or Quality Scale; many transitional verbs generally appear to be capable of acting within both the scales. The paper, being a pilot study of intended research, strives to examine the syntactic and semantic qualities of the verbs buzz and seize, and to show under what conditions they tend to operate in one of the dynamic semantic scales. Model sentences, extracted from the British National Corpus through Sketch Engine concordance, will be contrasted and discussed in terms of their presentational/qualitative features.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Silesian Studies in English 2015. Proceedings of the 4th International Conference of English and American Studies.

  • ISBN

    9788075102041

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    7-18

  • Název nakladatele

    Silesian University in Opava - Faculty of Philosophy and Science

  • Místo vydání

    Opava

  • Místo konání akce

    Opava

  • Datum konání akce

    1. 1. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku