Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00097777" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00097777 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ksv.upol.cz/civilia/texts/Civilia%207-2.pdf" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/texts/Civilia%207-2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Studie představuje výsledek dvouleté spolupráce se dvěma učitelkami občanské výchovy na druhém stupni pražských základních škol. Zachytí je na vrcholu profesního rozvoje (Mareš, 2013, s. 437–438), tedy jako zkušené a expertní učitelky (srov. u Gudmundsdottirové a Shulmana, 1987 a Píšové et al., 2013) s určitým profesním i úže oborovým nadhledem, působící ve srovnatelných podmínkách („inkluzívní“ základní školy se silnou a veřejně známou vizí). Kontrastováním subjektivních teorií zkoumaných učitelek týkajících se vzdělávacího obsahu, cílů a obecnějšího pojetí vyučovacího předmětu a jejich jednání ve výuce byl zachycen portrét skrytých determinantů jejich jednání, které mají původ v jejich profesních zkušenostech. Studie na dvou případech ukazuje vztah a souvislosti mezi myšlením, jednáním a profesním a osobním životem. Studie využívá adaptovanou metodologii Výzkumného programu Subjektivní teorie a zkušenosti související výzkumné tradice (srov. Groeben et al., 1988; Koubek & Janík, 2015). Metodologickým příznakem výzkumu, ale zároveň problémem hodným pozornosti je jeho emická perspektiva (Švaříček & Šeďová, 2007, s. 15–18): výzkum včetně interpretace a validace výsledků je veden ve dvojí, komplementární perspektivě výzkumníka a zkoumaných subjektů. Ta, je-li realizována důsledně, což je ve studii popsáno a dokladováno, zpřesňuje výsledky a posiluje požadovanou triangulaci výzkumu, který je převážně kvalitativní (srov. Švaříček & Šeďová, 2007).
Název v anglickém jazyce
Life and professional teachers‘experience: underlying determinants of teachers‘conduct
Popis výsledku anglicky
The study presents a partial outcome of two years collaboration with two civics teachers practising at two different second level Prague elementary schools. It intercepts them at the top of professional development (Mareš, 2013, pp. 437-438), therefore, as experienced and expert teachers (Gudmundsdottir & Shulman, 1987; Píšová et al., 2013). The chosen teachers have got certain professional and closer branch insight, teaching in comparable terms (the "inclusive" elementary schools with a strong, publicly known vision). The research was aiming at capturing a portrait of underlying determinants of their actions through contrasting their subjective teachers’ theories and their classroom behaviour. It was indicated that the origins of their underlying determinants concerning teaching content, setting of teaching objectives and a subject philosophy roots most likely in their professional experience and formal education. The study enlightens the relationship and connection between thinking, acting and professional and personal life in two cases. The study uses a methodology adapted from the research program Subjective Theories and related research tradition (Groeben et al., 1988; Koubek & Janik, 2015). Methodological research symptom, but a problem deserving attention as well, is the emic perspective (Švaříček & Šeďová, 2007, pp. 15-18): the research including the interpretation and validation of its results proceeds in two distinct, complementary perspectives of the researcher and the researched subjects. This principle, if implemented consistently – and it has been described and documented in the study – clarifies results and strengthens desired triangulation of the data collection and interpretation in mainly qualitative research design (Švaříček & Šeďová, 2007).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
79-100
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—