The Development of Sociolinguistic Competence on Example of Teaching Speech Etiquette in the Context of Chosen Hypothesis of Second Language Acquisition
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00104550" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00104550 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://munispace.muni.cz/munispace/catalog/book/1018" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/munispace/catalog/book/1018</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9077-2018" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P210-9077-2018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii na primere obučenija rečevomu etiketu v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Odnoj iz važnych sostavljajuščich mežkul’turnoj kommunikativnoj kompetencii javljajetsja sociolingvističeskaja kompetencija, predstavljajuščaja soboj sposobnost’ osuščestvljat’ vybor lingvističeskoj formy i sposoba jazykovogo vyraženija, adekvatnychsituacii obščenija. Pri izučenii inostrannogo jazyka my obraščajem osoboje vnimanije na formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii učaščichsja i usvojenije imi formul rečevogo etiketa, kotoryj pozvoljajet ustanovit’ kontakt s sobesednikom v sootvetstvii s suščestvujuščimi normami obščenija.Priobretenije učaščimisja sposobnosti ponimat’ inostrannyj jazyk i pol’zovat’sja im javljajetsja predmetom izučenija otdel’noj discipliny –usvojenija vtorogo (inostrannogo) jazyka.V dannoj stat’je predstavleno kratkoje opisanije osnovnych podchodov k sozdaniju teorij usvojenija inostrannogo jazyka, a takže formirovanije sociolingvističeskoj kompetencii i ovladenije učaščimisja formulami rečevogo etiketa v kontekste vybrannych gipotez usvojenija inostrannogo jazyka.
Název v anglickém jazyce
The Development of Sociolinguistic Competence on Example of Teaching Speech Etiquette in the Context of Chosen Hypothesis of Second Language Acquisition
Popis výsledku anglicky
Being one of the important constituents of intercultural communicative competence sociolinguistic competence is the ability to choose linguistic forms and expressions adequate to the particular communication situation. When studying a foreign language, we pay special attention to the formation of sociolinguistic competence of learners and to the acquisition of speech etiquette formulas, which allows learners to establish contact with the interlocutor in accordance with the existing norms of communication. An acquisition of the ability to understand and use a foreign language is the subject of a separate field of study –Second Language Acquisition. This article presents a brief description of the main approaches to the theories of Second Language Acquisition, as well as the formation of sociolinguistic competence and mastering the usage of speech etiquette formulas by the learners in the context of selected hypothesis of Second Language Acquisition.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Актуальные проблемы обучения русскому языку XIII
ISBN
9788021090774
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
141-149
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000527800600017