Narativní paměť a pohádky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00106580" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00106580 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Narativní paměť a pohádky
Popis výsledku v původním jazyce
Ve prezentovaném výzkumu bylo analyzováno 91 vyprávění pohádky o Červené Karkulce od dětí mezi 4 a 9 lety. Analýza se věnovala dvěma hlavním oblastem výzkumu narace: makrostruktuře a mikrostruktuře příběhu. Pro výzkum makrostruktury byly použity principy funkcionální analýzy (Propp, 1968) a příběh ČK byl rozdělen do 32 sekvencí. U získaných vyprávění byl zaznamenáván výskyt jednotlivých sekvencí. Frekvence jednotlivých sekvencí ve všech vyprávěních odhaluje procesy, které vytvářejí narativní reprezentace. Analýza mikrostruktury příběhu spočívala ve sledování jevů, které narativní reprezentaci realizují ve vyprávění, resp. i těch, které vytvářejí kohezi příběhu. V získaných vyprávěních se odráží (patrně autonomní) proces porozumění informaci v narativní podobě, který je schopen izolovat důležité a méně důležité části příběhu. Salience jednotlivých událostí v získaných vyprávění dětí odpovídá pokročilé analýze příběhu. Děti ovšem postupy formální analýzy příběhů neznají – musí tedy disponovat (vrozeným?) kognitivním aparátem, který jim takovou analýzu umožní.
Název v anglickém jazyce
Narrative memory and fairy tales
Popis výsledku anglicky
The presented research analyzed 91 stories of the Little Red Riding Hood (LRRH) fairy tale from children between 4 and 9 years. The analysis dealt with two main areas of narrative research: the macrostructure and the microstructure of the story. Principles of functional analysis (Propp, 1968) were used for macrostructure research and the LRRH story was divided into 32 sequences. The occurrence of individual sequences was recorded in the obtained narratives. The frequency of individual sequences in all narratives reveals the processes carried out during the constitution of the narrative representations. Analysis of the microstructure of the story consisted in observing the phenomena that the narrative representation implements (narrative means) in the narrative. The obtained narratives reflect (probably an autonomous) process of understanding information in a narrative that is able to isolate important and less important parts of the story. The salience of the individual events in the children's storytelling corresponds to the advanced story analysis. However, children do not know the formal analysis of stories - they must have a (innate?) cognitive apparatus that allows them to do so.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50103 - Cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů