Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325290" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325290 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkum představený v tomto příspěvku se zabývá analýzou struktury a koherence mluvených narativ dětí mladšího školního věku. Na vzorku narativ 50 dětí jsme potvrdili zjištění A. Nicolopoulou, že existují zásadní rozdíly mezi narativy dívek a chlapců. Dívky preferují tzv. rodinný žánr a chlapci tzv. hrdinský žánr. V rámci každého z těchto dvou žánrů jsme stanovili několik modelů, na jejichž základě děti svá narativa strukturovaly. Ukázalo se, že narativa dětí, které využívaly rodinného nebo hrdinského žánru, mají ve většině případů přehlednou výstavbu a logické členění. Ovšem zaznamenali jsme také nezanedbatelný počet narativ, která nebylo možné zařadit ani k jednomu z těchto žánrů. Tato narativa vykazovala značné problémy ve struktuře a kauzálních vztazích mezi jednotlivými částmi vyprávění. Výsledky naší analýzy naznačují, že se tyto problémy týkají častěji chlapců než dívek.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of structure and coherence of children's narratives (focused on differences between girls' and boys' narratives)

  • Popis výsledku anglicky

    The study presented in this article investigates structure and coherence of younger school-age children's storytelling. Based on recording 50 children's narratives we confirmed A. Nicolopoulou's conclusions that there exist substantial differences between girls' and boys' narratives. Girls prefer the so called family genre, whereas boys prefer the so called heroic-agonistic genre. Within each of these two genres we set up narrative models used by children to structure their stories. It was shown that narratives of children who used family or heroic-agonistic genre presented, in the majority of cases, well-arranged and coherent construction and logical structuring. We also recorded considerable number of narratives which could not be classified as either of these two genres. These narratives embodied considerable problems in structure and causal connectivity of individual sequences of the story. The results of our study imply that these problems concern more often the boys' stories than the girls'.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2015

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    116-135

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus