Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325290" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325290 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek)
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum představený v tomto příspěvku se zabývá analýzou struktury a koherence mluvených narativ dětí mladšího školního věku. Na vzorku narativ 50 dětí jsme potvrdili zjištění A. Nicolopoulou, že existují zásadní rozdíly mezi narativy dívek a chlapců. Dívky preferují tzv. rodinný žánr a chlapci tzv. hrdinský žánr. V rámci každého z těchto dvou žánrů jsme stanovili několik modelů, na jejichž základě děti svá narativa strukturovaly. Ukázalo se, že narativa dětí, které využívaly rodinného nebo hrdinského žánru, mají ve většině případů přehlednou výstavbu a logické členění. Ovšem zaznamenali jsme také nezanedbatelný počet narativ, která nebylo možné zařadit ani k jednomu z těchto žánrů. Tato narativa vykazovala značné problémy ve struktuře a kauzálních vztazích mezi jednotlivými částmi vyprávění. Výsledky naší analýzy naznačují, že se tyto problémy týkají častěji chlapců než dívek.
Název v anglickém jazyce
Analysis of structure and coherence of children's narratives (focused on differences between girls' and boys' narratives)
Popis výsledku anglicky
The study presented in this article investigates structure and coherence of younger school-age children's storytelling. Based on recording 50 children's narratives we confirmed A. Nicolopoulou's conclusions that there exist substantial differences between girls' and boys' narratives. Girls prefer the so called family genre, whereas boys prefer the so called heroic-agonistic genre. Within each of these two genres we set up narrative models used by children to structure their stories. It was shown that narratives of children who used family or heroic-agonistic genre presented, in the majority of cases, well-arranged and coherent construction and logical structuring. We also recorded considerable number of narratives which could not be classified as either of these two genres. These narratives embodied considerable problems in structure and causal connectivity of individual sequences of the story. The results of our study imply that these problems concern more often the boys' stories than the girls'.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
116-135
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—