Žánrová preference v narativech dětí mladšího školního věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10405511" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10405511 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11210/19:10405511
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GgnF-5EfKs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GgnF-5EfKs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Žánrová preference v narativech dětí mladšího školního věku
Popis výsledku v původním jazyce
V této práci prezentujeme analýzu hypotetických preferencí žánru specifických pro žánry u spontánních příběhů v korpusu 286 přepsaných záznamů mladších školních dětí (ve věku 6-11). Vycházíme z Nicolopoulouvé pojetí vyprávění jako symbolické aktivity s tendencemi danými pohlavím: dívky dávají přednost "rodinnému" žánru a chlapci preferují "hrdinně agonistický". Operacionalizovali jsme žánrovou klasifikaci podle Nikolopoulou do 10 tematických vyprávěcích rysů a zaznamenali jsme jejich příslušnou přítomnost nebo nepřítomnost v každém vyprávění. Kombinace statistických metod na náš vzorek odhalila, že narativní preference spojené s pohlavím jsou tak slabé, že nemají žádné důsledky, např. pro školní praxi. Nejvýznamnější výsledek ve skutečnosti dokonce odporuje apriornímu předpokladu pohlavních narativních preferencí: bez ohledu na věk a pohlaví, děti projevují silnou preferenci "vzájemné pomoci a spolupráce".
Název v anglickém jazyce
Genre preferences in the narratives of younger school children
Popis výsledku anglicky
In this paper, we present an analysis of hypothesized sex-specific genre preferences in spontaneous narratives in a corpus of 286 transcribed recordings of younger school children (aged 6-11). We draw upon Nicolopoulou's conception of narratives as a symbolic activity with sex-specific tendencies: girls prefer the "family" genre and boys prefer the "heroic-agonistic" one. We operationalized Nikolopoulou's genre classification into 10 thematic narrative features and an-notated their respective presence or absence in each narrative. The application of a combination of statistical methods to our sample revealed that the sex-correlated narrative preferences are so weak that they have no implications, e.g. for school practice. The most prominent result, in fact, even coun-ters the a priori assumption of sex-based narrative preferences: no matter what sex or age, children show a strong preference for "mutual aid and cooperation".
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a slovesnost
ISSN
0037-7031
e-ISSN
—
Svazek periodika
80
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
192-214
Kód UT WoS článku
000490006900002
EID výsledku v databázi Scopus
—