Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Žánrová preference v narativech dětí mladšího školního věku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10405511" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10405511 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/19:10405511

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GgnF-5EfKs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GgnF-5EfKs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Žánrová preference v narativech dětí mladšího školního věku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V této práci prezentujeme analýzu hypotetických preferencí žánru specifických pro žánry u spontánních příběhů v korpusu 286 přepsaných záznamů mladších školních dětí (ve věku 6-11). Vycházíme z Nicolopoulouvé pojetí vyprávění jako symbolické aktivity s tendencemi danými pohlavím: dívky dávají přednost &quot;rodinnému&quot; žánru a chlapci preferují &quot;hrdinně agonistický&quot;. Operacionalizovali jsme žánrovou klasifikaci podle Nikolopoulou do 10 tematických vyprávěcích rysů a zaznamenali jsme jejich příslušnou přítomnost nebo nepřítomnost v každém vyprávění. Kombinace statistických metod na náš vzorek odhalila, že narativní preference spojené s pohlavím jsou tak slabé, že nemají žádné důsledky, např. pro školní praxi. Nejvýznamnější výsledek ve skutečnosti dokonce odporuje apriornímu předpokladu pohlavních narativních preferencí: bez ohledu na věk a pohlaví, děti projevují silnou preferenci &quot;vzájemné pomoci a spolupráce&quot;.

  • Název v anglickém jazyce

    Genre preferences in the narratives of younger school children

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, we present an analysis of hypothesized sex-specific genre preferences in spontaneous narratives in a corpus of 286 transcribed recordings of younger school children (aged 6-11). We draw upon Nicolopoulou&apos;s conception of narratives as a symbolic activity with sex-specific tendencies: girls prefer the &quot;family&quot; genre and boys prefer the &quot;heroic-agonistic&quot; one. We operationalized Nikolopoulou&apos;s genre classification into 10 thematic narrative features and an-notated their respective presence or absence in each narrative. The application of a combination of statistical methods to our sample revealed that the sex-correlated narrative preferences are so weak that they have no implications, e.g. for school practice. The most prominent result, in fact, even coun-ters the a priori assumption of sex-based narrative preferences: no matter what sex or age, children show a strong preference for &quot;mutual aid and cooperation&quot;.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a slovesnost

  • ISSN

    0037-7031

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    80

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    192-214

  • Kód UT WoS článku

    000490006900002

  • EID výsledku v databázi Scopus