Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325259" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325259 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl. Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %. Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení. Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.
Název v anglickém jazyce
Plot twist in younger school-age children's spoken narratives
Popis výsledku anglicky
In the article, the author presents results of study of primary school age children's narratives and children's abilities to develop a plot twist. The study follows work of Stein and Albro who analysed children's abilities to follow a given aim in a story. Our analysis was conducted on a sample of 315 narratives which children had created on a basis of demand to tell a fairy tale. While in 1 st grade 40 % of children's narratives already contained a plot twist with a denouement, in 5 th grade this number increased to only 70 %. We also noticed a difference between boys' and girls' narratives - in our sample, girls on average were able to create a plot twist sooner than boys; however, in 5 th grade such difference is no longer apparent. Our expectations were that at the end of primary school education, almost all children should be able to create a plot twist and lead it to a denouement. We believe that this result should be an impulse to systematically integrate story creation into education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jazyk a kultúra
ISSN
1338-1148
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
25-26
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
90-103
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—