Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325259" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325259 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl. Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %. Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení. Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.

  • Název v anglickém jazyce

    Plot twist in younger school-age children's spoken narratives

  • Popis výsledku anglicky

    In the article, the author presents results of study of primary school age children's narratives and children's abilities to develop a plot twist. The study follows work of Stein and Albro who analysed children's abilities to follow a given aim in a story. Our analysis was conducted on a sample of 315 narratives which children had created on a basis of demand to tell a fairy tale. While in 1 st grade 40 % of children's narratives already contained a plot twist with a denouement, in 5 th grade this number increased to only 70 %. We also noticed a difference between boys' and girls' narratives - in our sample, girls on average were able to create a plot twist sooner than boys; however, in 5 th grade such difference is no longer apparent. Our expectations were that at the end of primary school education, almost all children should be able to create a plot twist and lead it to a denouement. We believe that this result should be an impulse to systematically integrate story creation into education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jazyk a kultúra

  • ISSN

    1338-1148

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2016

  • Číslo periodika v rámci svazku

    25-26

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    90-103

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus