Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00107287" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00107287 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.kgrr.fpv.ukf.sk/index.php/publikacie/publ/geograficke-informacie" target="_blank" >http://www.kgrr.fpv.ukf.sk/index.php/publikacie/publ/geograficke-informacie</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.2.61-69" target="_blank" >10.17846/GI.2018.22.2.61-69</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této práce je povzbudit úvahy a debaty o změně koncepce geografického vzdělávání v českých osnovách. Základem této reflexe jsou průzkumy, ve kterých jsme pomocí Catlingovy typologie identifikovali typ koncepce, která převládá v českých učebních osnovách a mezi budoucími učiteli zeměpisu. Požadovaná myšlenka geografického myšlení podporovaná Mezinárodní chartou geografického vzdělávání a současné mezinárodní trendy se dostatečně neodráží v učebních osnovách ani v prohlášeních budoucích učitelů zeměpisu. Průzkum ukázal, že faktická a encyklopedická koncepce výuky zeměpisu je tak hluboce zakořeněna v učebních osnovách i v myslích studentů, že existuje zjevný prostor pro rozvoj geografického myšlení.
Název v anglickém jazyce
General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Popis výsledku anglicky
This paper aims to encourage reflections and debates on changing the conception of geographical education in the Czech curriculum. The basis for this reflection are conducted surveys in which we have identified, with the help of Catling's typology, a type of conception that prevail in the Czech curriculum documents and among future geography teachers. The required idea of geographical thinking supported by the International Charter on Geographical Education and current international trends is not sufficiently reflected in the curriculum documents as well as in statements of future geography teachers. The survey has shown that the factual and encyclopedic conception of teaching geography is so deeply embedded in curriculum documents as well as in the minds of students that there is an apparent space for the development of geographical thinking.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-08315S" target="_blank" >GA18-08315S: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Geografické informácie
ISBN
—
ISSN
1337-9453
e-ISSN
1337-9453
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
61-69
Název nakladatele
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Místo vydání
Nitra, Slovakia
Místo konání akce
Nitra, Slovakia
Datum konání akce
10. 10. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000467959400005