Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00107269" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00107269 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/eprint/5tMh2bvV7geqSuBCu5Ae/full?target=10.1080/00220272.2018.1552719" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/eprint/5tMh2bvV7geqSuBCu5Ae/full?target=10.1080/00220272.2018.1552719</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/00220272.2018.1552719" target="_blank" >10.1080/00220272.2018.1552719</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper argues that what is left behind in the current era of accountability is the educational content. The authors present shedding the content as the great challenge of teaching and learning in today’s schools. They turn to the tradition of Bildung and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning. Their approach is based on analyses of authentic (real-life) teaching and learning situations. The paper highlights how didactic case studies can be used to generalize the findings across individual cases. Within the multiple case studies, 44 didactic case studies were reanalysed to identify didactic formalisms, i.e. problems in the semantic and logical structure of educational content, which corrupt the quality of instruction. Two specific types of didactic formalism are described in detail; stolen cognition and concealed cognition. Stolen cognition prevents cognitive activation of students when the teacher over-reduces the space allowed for the students’ cognitive work with the content, concealed cognition are instances of purposeless cognitive activation of students due to their being disconnected from the content.

  • Název v anglickém jazyce

    Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms

  • Popis výsledku anglicky

    The paper argues that what is left behind in the current era of accountability is the educational content. The authors present shedding the content as the great challenge of teaching and learning in today’s schools. They turn to the tradition of Bildung and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning. Their approach is based on analyses of authentic (real-life) teaching and learning situations. The paper highlights how didactic case studies can be used to generalize the findings across individual cases. Within the multiple case studies, 44 didactic case studies were reanalysed to identify didactic formalisms, i.e. problems in the semantic and logical structure of educational content, which corrupt the quality of instruction. Two specific types of didactic formalism are described in detail; stolen cognition and concealed cognition. Stolen cognition prevents cognitive activation of students when the teacher over-reduces the space allowed for the students’ cognitive work with the content, concealed cognition are instances of purposeless cognitive activation of students due to their being disconnected from the content.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-05122S" target="_blank" >GA15-05122S: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Curriculum Studies

  • ISSN

    0022-0272

  • e-ISSN

    1366-5839

  • Svazek periodika

    51

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    185-201

  • Kód UT WoS článku

    000458398800003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85058999786