Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Language policy goals and ideological conflicts - a comparison

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00108196" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00108196 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Der Beitrag fokussiert auf die Identifizierung ideologischer Konflikte in curricularen Dokumenten in Bezug auf Sprachen in drei Ländern: Tschechische Republik, Österreich und China. Die Sprachenpolitik wird in unserem Beitrag aus der Perspektive der „Sprache als Ressource“ untersucht, es werden dabei vor allem die Sprachsteuerung und Sprachwahl unter möglichen Alternativen hinterfragt. Als Forschungsmethode wurde Diskursanalyse verwendet, die uns erlaubt, Konflikte in den ausgewählten curricularen Dokumenten aller drei Länder die Positionen der Sprachenpolitik gegenüber den Sprachen sichtbar zu machen. Die Ergebnisse zeigen nämlich – überraschenderweise –, dass die Sprachenpolitik in diesen drei Ländern trotz deklarierter Anerkennung von sprachlicher Diversität zur Homogenisierung des sprachlichen repertiores der Schüler/innen führt und durch klare Trennung von Sprachen und durch Definieren ihrer Funktionen soll die Verwendung von Sprachen in den Schulen kontrollierbar gemacht werden.

  • Název v anglickém jazyce

    Language policy goals and ideological conflicts - a comparison

  • Popis výsledku anglicky

    The presentation focused on the identification of ideological conflicts in curricular documents in relation to languages in three countries: Czech Republic, Austria and China. In our contribution, language policy is examined from the perspective of "language as a resource". Above all, language control and language selection among possible alternatives are examined. Discourse analysis was used as a research method, which allows us to visualize conflicts in the selected curricular documents of all three countries, the positions of language policy towards languages. The results show - surprisingly - that language policy in these three countries, despite the declared recognition of linguistic diversity, leads to the homogenization of the linguistic repertiores of the pupils, and by clearly separating languages and defining their functions, the language should be used in schools be made controllable.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-12624S" target="_blank" >GA19-12624S: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů