Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00114345" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00114345 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1636" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1636</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce
Popis výsledku v původním jazyce
Ukazuje se, že pro učitele jsou kompetence stále nesrozumitelné a ve výuce obtížně uchopitelné a že jejich rozvíjení u žáků je tím potenciálně omezeno. Tato studie se zaměřuje na kompetenci k řešení problémů, konkrétně pak na situace, které mají potenciál tuto kompetenci u žáků rozvíjet (tj. na problémově orientované situace, v jejichž jádru stojí problémově orientované úlohy). To, že učitel ve výuce využije problémově orientované učební úlohy, automaticky neznamená, že tím u žáků kompetenci k řešení problémů rozvíjí. Cílem článku je proto popsat, co způsobuje, že přestože výuka obsahuje úlohy nesoucí potenciál danou kompetenci rozvíjet, tento potenciál není využit. Metody. Zkoumáno je 19 výukových situací identifikovaných v 10 vyučovacích hodinách přírodovědy, které stavěly na problémově orientovaných úlohách, avšak zároveň nebyly hodnoceny jako rozvíjející. Pomocí mikroanalytického přístupu metodou analýzy kritických didaktických incidentů jsou ukázány konkrétní podoby průběhu problémově orientovaných situací ve výuce s cílem pojmenovat opakující se jevy, kvůli nimž jejich potenciál není využit. Výsledky. Dominantní skupinou incidentů bylo přílišné vztahování aktivity na učitele, které se projevovalo tím, že učitel natolik žáky provázel řešením úlohy, že ji de facto řešil sám. Ve studii jsou podrobně ukázány mechanismy, jak a za jakých okolností k tomuto a dalším incidentům docházelo. Pojmenování některých jevů, které oslabují rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce, může pomoci ukázat, čeho se v praxi vyvarovat.
Název v anglickém jazyce
When Potentially Developing Situations do Not Develop: Critical Didactic Incidents in Problem-oriented Instruction
Popis výsledku anglicky
Teachers often consider the concept of competences incomprehensible and diffi cult to grasp in instruction. Th e development of pupils’ competences is thus potentially limited. Th e study focuses on the problem-solving competence (PSC), specifi cally on learning situations that potentially develop pupils’ PSC (i.e. problem-oriented situations with a problem task at their core). However, the fact that a teacher uses problem tasks in instruction does not automatically mean that pupils’ PSC is developed. Aim: Th e study aims to describe what causes the loss of the potential of problem-oriented situations to develop pupils’ PSC. Methods: 19 problem-oriented learning situations that had been identifi ed in ten primary science lessons and were not found to actually develop PSC were researched. Using critical didactic incident analysis, concrete forms of problem-oriented learning situations are described to capture the recurrent phenomena that cause the situations to lose their potential to develop PSC. Results: Th e dominant group of incidents was characterized by an excessive concentration of activity in the teacher – they guided pupils through the solving process so much that they solved the task de facto on their own. Th e study describes the mechanism of how this and other incidents came about. Describing some phenomena that reduce the development of PSC might help to show what should be avoided in instruction.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-13038S" target="_blank" >GA20-13038S: Produktivní kultura vyučování a učení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
197-223
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—