Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00115553" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00115553 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.icolleconference.cz/files/345-icolle-2019-fv.pdf" target="_blank" >https://www.icolleconference.cz/files/345-icolle-2019-fv.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem práce bylo zmapování preventivních aktivit (minimálního preventivního programu) na vybraných středních školách, znalostí a postojů žáků k primární prevenci rizikového chování. Žáci středních škol patří z pohledu drogové epidemiologie mezi významné rizikové populační skupiny. Je u nich třeba formovat a posilovat žádoucí vzorce chování a poukazovat na výhody zdravého životního stylu. Podstatnou roli v tomto dlouhodobém působení hraje též škola. Škola musí mít zpracován svůj preventivní program, jímž se řídí a který je kontrolován. Týká se opatření k prevenci rizikového chování, např. užívání návykových látek, patologického hráčství, šikany, záškoláctví, rasismu, xenofobie. Bylo využito designu smíšeného výzkumu. Metodou nabalující se sněhové koule byly vybrány 3 střední školy v Brně. Pomocí obsahové analýzy dokumentů a rozhovorů se školními metodiky prevence byly zhodnoceny preventivní programy dle kritérií zveřejněných v odborné literatuře. Dále byly získány odpovědi 147 žáků oslovených pomocí anonymního dotazníku o 21 položkách. Z výsledků vyplynulo, že preventivní program školy 1 byl zpracován velmi kvalitně, u školy 2 obsahoval větší počet nedostatků, u školy 3 nevyhovoval ani základním požadavkům. Z dotazování vyplynulo, že preventivní aktivity jsou na 2 školách velmi sporadické, na 1 pravidelné. Nejčastěji se jedná o přednášky, méně často besedy, exkurze, filmové projekce. Dotazovaní nejvíce oceňovali promítání filmů, méně aktivity, které počítaly s jejich osobním zapojením. Více než polovina vzorku je pasivním konzumentem prevence, přestože téměř vždy existuje prostor pro zpětnou vazbu. Typická doba trvání aktivit činí 1-2 hodiny, žáci se jich většinou účastní rádi a jsou pro ně téměř vždy bezplatné. Nejčastějším námětem prevence jsou nelegální návykové látky. Žáci se zajímají i o další témata, hlavně o závislost na moderních technologiích, poruchy příjmu potravy, šikanu, rizika spojená s pohlavním stykem. Subjektivní hodnocení školní prevence je průměrné, respondenty sice aktivity baví a považují je za užitečné, ale jejich širší dopad a změnu vlastního stylu života přiznalo pouze 15 % z nich. Více než polovinu oslovených by prevence neodradila od užívání drog. Prevence je prezentována hlavně v základech společenských věd, silný důraz je kladen na osobnost přednášejícího.
Název v anglickém jazyce
Prevention of Risky Addictive Behavior at Selected Secondary Schools
Popis výsledku anglicky
havior and the benefits of a healthy lifestyle need to be shaped and strengthened. The school also plays an important role in this long-term work. School must have elaborated its preventive program, which is governed and controlled. It refers to measures to prevent risky behavior such as substance abuse, gambling, bullying, truancy, racism, xenophobia. Mixed research design was used. Three secondary schools in Brno were selected using a snowball sampling method. Using content analysis of documents and interviews with school prevention methodists, preventive programs were evaluated according to criteria published in the literature. In addition, answers were received from 147 pupils addressed by an anonymous 21– item questionnaire. The results showed that the preventive program of school 1 was processed very well, at school 2 it contained a greater number of shortcomings, at school 3 it did not even meet the basic requirements. The questionnaire revealed that preventive activities are very sporadic at 2 schools, one at regular intervals. Most often they are lectures, less often discussions, excursions, film screenings. Interviewees most appreciated the film screenings, less activities that allowed for their personal involvement. More than half of the sample is a passive consumer of prevention, although there is almost always space for feedback. The typical duration of activities is 1–2 hours, pupils mostly like them and activities are almost always free for them. The most common topic of prevention is illegal addictive substances. Pupils are also interested in other topics, mainly about addiction to modern technologies, eating disorders, bullying, risks associated with sexual intercourse. Subjective assessment of school prevention is average, respondents enjoy activities and consider them useful, but only 15% of them acknowledged their wider impact and change in their own lifestyle. More than half of those addressed would not be prevented from using drugs. Prevention is presented mainly in the basics of social sciences, a strong emphasis is placed on the personality of the lecturer.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2019. Udržitelnost ve vzdělávání: Minulost, současnost a budoucnost
ISBN
9788075097026
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
116-134
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
17. 9. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—