Dětská skupina jako kolektivita
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00119890" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00119890 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202105-0002_toddler-group-as-a-collectivity.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202105-0002_toddler-group-as-a-collectivity.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.042" target="_blank" >10.13060/csr.2021.042</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dětská skupina jako kolektivita
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata.
Název v anglickém jazyce
Toddler Group as a Collectivity
Popis výsledku anglicky
The aim of this study is to examine the everyday life of day-care institutions and the culture of peer relationships that develop there. Interdisciplinary studies of childhood perceive it as a social construct separable from biological immaturity, and they describe a distinct toddler style of socialisation with peers. In this paradigm, participation in cultural routines is central to understanding child socialisation. Based on ethnographic observations in two facilities and interviews with teachers and parents, we explore relationships between peers, social routines, and the creation of collectivity. We focus on the perspective of adults and their perception of the children's collective and on the meanings of children's interactions. The analysis showed that in addition to hierarchical relationships with adults, more equal peer relationships represent an opportunity for children to actively participate in cultural reproduction through their own interpretation of meanings. What adults perceive as "playing at something" is "something real" in peer interaction because it occurs between physical and cognitive equals. Interaction with peers in a day-care facility allows a child to experience a collective 'WE', through which they are then able to to control adults. However, the creation of collectivity depends on their being conditions in place that are suitable for small children and toddlers.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000306" target="_blank" >TL02000306: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
2336-128X
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
557-580
Kód UT WoS článku
000727178200002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85122134286