Komparace odborných kompetencí učitelů odborných předmětů vybraných zemí EU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00122088" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00122088 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.icolleconference.cz/files/vybrane-kapitoly.pdf" target="_blank" >https://www.icolleconference.cz/files/vybrane-kapitoly.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komparace odborných kompetencí učitelů odborných předmětů vybraných zemí EU
Popis výsledku v původním jazyce
Na kvalitní odborné vzdělávání jsou kladeny vysoké nároky. Se zvyšujícími se požadavky na odborné kompetence budoucích zaměstnanců stoupají nároky i na instituce, které vzdělávání zajišťují. Střední odborné školy jsou dnes často vybaveny špičkovou technikou a pomůckami, které žákům přiblíží reálné prostředí budoucích zaměstnavatelů. Moderní vybavení škol však nestačí k zajištění kvalitní výuky. Hlavním tvůrcem výchovně-vzdělávacího procesu je učitel. Učitel odborných předmětů je hlavním zprostředkovatelem sdělovaných informací a je přímo zodpovědný za didaktickou transformaci obsahu učiva. Aby byl učitel odborných předmětů schopen učivo kvalitně předat po odborné stránce, musí být vybaven odbornými kompetencemi. Na rozsahu odborných kompetencí u učitelů se zásadním způsobem podílí organizace odborného vzdělávání konkrétní členské země Evropské unie. Vzhledem k nejednotnosti vzdělávacích systému v Evropské unii je na odborné kompetence učitelů odborných předmětů pohlíženo z různých hledisek. Hlavním cílem kapitoly je porovnat požadavky na odborné kompetence u učitelů odborných předmětů ve vybraných členských státech Evropské unie. Ke komparaci bude využito statistiky CEDEFOP. Výzkum by měl odpovědět na otázku: Které odborné kompetence jsou vyžadovány od učitelů ve všech zkoumaných zemích EU? Jako dílčí výzkumná otázka byla stanovena: Jakým způsobem se přistupuje ve vybraných zemích EU ke vzdělávání učitelů?
Název v anglickém jazyce
Comparison of professional competencies of teachers of vocational subjects in selected EU countries
Popis výsledku anglicky
High demands are placed on quality vocational training. As the demands on the professional competencies of future employees increase, so do the demands on the institutions that provide training increase as well. Today, secondary vocational schools are often equipped with state-of-the-art technology and aids that bring students closer to the real environment of future employers. However, modern school equipment is not enough to ensure quality teaching. The main creator of the educational process is the teacher. The teacher of vocational subjects is the main mediator of the communicated information and is directly responsible for the didactic transformation of the content of the curriculum. In order for a teacher of vocational subjects to be able to convey the curriculum in a professional way, he must be equipped with professional competencies. The organization of vocational education of a specific member state of the European Union plays a key role in the scope of professional competencies for teachers. Due to the heterogeneity of education systems in the European Union, the professional competences of vocational teachers are viewed from different perspectives. The main goal of the chapter is to compare the requirements for professional competencies of teachers of vocational subjects in selected member states of the European Union. CEDEFOP statistics are used for comparison. The research should answer the question: What professional competencies are required of teachers in all EU countries surveyed? As a partial research question, it was determined: How is teacher education approached in selected EU countries?
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání
ISBN
9788075684028
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
110-126
Počet stran knihy
206
Název nakladatele
Powerprint
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—