Srovnání koncepce finanční gramotnosti ČR a vybraných států USA
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00123300" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00123300 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18620/14647" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/18620/14647</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-1-97" target="_blank" >10.5817/PedOr2021-1-97</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Srovnání koncepce finanční gramotnosti ČR a vybraných států USA
Popis výsledku v původním jazyce
Přestože se koncept rozvíjení finanční gramotnosti u žáků stal nedílnou součástí edukační a finanční politiky mnoha států, konkrétní podmínky (kulturní, sociální a ekonomické) realizace tohoto konceptu ve školním kurikulu se mohou významně lišit, což má dopady na samotný obsah vzdělávání. Studie se proto zaměřuje na analýzu a komparaci standardů finanční gramotnosti, jež jsou stěžejními dokumenty pro finanční vzdělávání, v České republice a ve vybraných státech USA, konkrétně Utahu, Virginii a Tennessee. Srovnání standardů vychází z kvantitativní obsahové analýzy založené na vytvořeném kategoriálním systému. Výsledky studie naznačují nedostatečnou obsáhlost a návodnost standardů finanční gramotnosti České republiky. Také zastoupení významových jednotek v rámci kategorií obsahové dimenze nelze považovat za rovnovážné, jelikož je kladen nižší důraz na témata týkající se povolání a makroekonomických poznatků. Dále lze říci, že u českého standardu finanční gramotnosti převládají kognitivně méně náročné aktivity, což platí i u standard Utahu a Virginie.
Název v anglickém jazyce
Comparison of the financial literacy concept of the Czech Republic and selected states of U. S.
Popis výsledku anglicky
Although the concept of financial literacy development among pupils has become an integral part of the educational and financial policies of many countries, the specific conditions (cultural, social, and economic) of the implementation of this concept in school curricula can differ significantly and have an impact on the education content. The study therefore focuses on the analysis and comparison of financial literacy standards, which are considered crucial documents for financial education, in the Czech Republic and selected states of the United States, specifically Utah, Virginia and Tennessee. The comparison of standards is based on the quantitative content analysis using a categorical system. The results indicate insufficient coverage and guidance of the Czech Republic‘s financial literacy standards. Besides, the representation of the categories of the content dimension cannot be considered balanced, with lower emphasis on the content related to the profession and macroeconomic aspects. Furthermore, it can be said that the Czech standard of financial literacy is dominated by cognitively less demanding activities, which is relevant for the standards of Utah and Virginia as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická Orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
97-122
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—