Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F17%3A00100278" target="_blank" >RIV/00216224:14410/17:00100278 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=111110" target="_blank" >http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=111110</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.55" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.55</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech
Popis výsledku v původním jazyce
O smyslu finanční gramotnosti, napomoci žákům k úspěšnému fungování ve finančních situacích, panuje v současnosti relativní shoda. Podmínky pro rozvoj finanční gramotnosti v rámci školního kurikula se však v různých státech mohou významně lišit. Prezentovaná studie se zaměřuje na analýzu kurikulárních dokumentů pro finanční vzdělávání v České republice. Cílem je porovnat české a zahraniční standardy finanční gramotnosti z hlediska zastoupení hlavních dimenzí a kategorií finančního vzdělávání. Metodologie vychází z projektu FLin€VET, který porovnával standardy finanční gramotnosti v kurikulech vybraných evropských států. Předmětem srovnání jsou čtyři standardy: z České republiky, Austrálie, Japonska a Spojeného království. Výsledky naznačují, že porovnávané standardy finanční gramotnosti se nejvíce odlišují v kategoriích týkajících se uplatňování finančních dovedností v osobní či společenské sféře. V českém standardu finanční gramotnosti je kladen důraz na orientaci žáků ve finančních souvislostech. Ve srovnání se zahraničními standardy jsou zde ale oslabena témata vedoucí žáky k reflektování finančních informací v autentických situacích.
Název v anglickém jazyce
Comparative Analysis of the Standards for Financial Literacy Development from the Czech Republic and Other States
Popis výsledku anglicky
The purpose of financial literacy, to help students manage everyday financial situations, is generally appreciated. The conditions for implementation of the financial literacy into school curricula may however differ significantly in various states. In the presented study the planned curriculum for financial education is analyzed. The aim is to compare the standards for financial literacy in the Czech Republic and other selected countries in terms of basic financial dimensions and categories. Methodology of the study is patterned on the FLin€VET program which sought to compare conceptions of financial literacy among various European states. In total 4 standards from the Czech Republic, Australia, Japan and United Kingdom are analyzed and compared. The results suggest that in the Czech standards topics related to pupils orientation in financial relations are emphasized. However, the issues which would promote pupils use of financial knowledge in authentic life situations are underestimated, compared to the standards of other states.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
11-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85046254510