Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kritická reflexe rekonfigurace epistemického filtru jako předpoklad pro sociální práci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00123854" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00123854 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://socialniprace.cz/article/kriticka-reflexe-rekonfigurace-epistemickeho-filtru-jako-predpoklad-pro-socialni-praci/" target="_blank" >https://socialniprace.cz/article/kriticka-reflexe-rekonfigurace-epistemickeho-filtru-jako-predpoklad-pro-socialni-praci/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kritická reflexe rekonfigurace epistemického filtru jako předpoklad pro sociální práci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    CÍLE: Stať hledá odpověď na otázku: Jak vybraní experti konstruují diskurzivní arénu současného epistemického filtru s ohledem na technologickou a informační akceleraci sociálních interakcí? Identifikované elementy jsou reflektovány ve vztahu k sociálním fenoménům ve společnosti a možnostem sociální práce na ně reagovat. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Autoři diskutují rizika spojená s rozpadem epistemického filtru ve vztahu k poznání a vědění v sociální práci. METODY: Odpověď na výzkumnou otázku je výsledkem kvalitativní situační analýzy, která zahrnovala rozhovory s 13 experty zabývajícími se technologiemi a jejich sociálními důsledky v různých vědních disciplínách. Situační optika nám umožnila sledovat i významné neživé elementy či intervenující diskurzy, které současný informační a sociální prostor značně komplikují. VÝSLEDKY: Text přináší pohled na diskurzivní arénu epistemického filtru, jehož rekonceptualizace je nutným předpokladem pro harmonizaci soužití v globalizovaném a informačně roztříštěném světě. Z výsledků kvalitativní výzkumné studie vyplynulo, že algoritmizace každodennosti proměňuje naše vědění, pojetí času, typizace sociální skutečnosti či zakoušení oprese. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální práce musí reflektovat nové fenomény, které vznikají jako často nezamýšlený důsledek technologického pokroku.

  • Název v anglickém jazyce

    Critical Reflection on the Reconfiguration of an Epistemic Filter as a Prerequisite for Social Work

  • Popis výsledku anglicky

    OBJECTIVES: The article seeks to answer the question: How do selected experts construct the discursive arena of the current epistemic filter concerning the technological and information acceleration of social interactions? The identified elements are reflected with regard to social phenomena in society and the possibilities of social work to respond to them. THEORETICAL BASE: The authors of the research discuss the risks associated with the epistemic filter fragment to cognition and knowledge construction in social work. METHODS: The answer to the research question results from a qualitative situation analysis, which included interviews with 13 experts dealing with technologies and their social consequences in various scientific disciplines. Situational optics also allowed us to observe critical nonhuman elements or intervening discourses that greatly complicate the current information and social space. OUTCOMES: The text provides an insight into the discursive arena of the epistemic filter, the re-conceptualization of which is a necessary prerequisite for harmonizing coexistence in a globalized and informationally fragmented world. A qualitative research study showed that the algorithmization of everyday life transforms our knowledge, the concept of time, the typification of social reality or the experience of oppression. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Social work must reflect new phenomena that arise as an often unintended consequence of technological progress.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální práce / Sociálna práca / Czech and Slovak Social Work

  • ISSN

    1213-6204

  • e-ISSN

    1805-885X

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    125-145

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85125962715