Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00132407" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00132407 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf" target="_blank" >https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.

  • Název v anglickém jazyce

    Changes in the teaching of history through the lens of school curricula

  • Popis výsledku anglicky

    The paper offers an analysis of history curricula in Czech elementary schools (ISCED 2). It explores its independence (vs. integration), and the inclusion of modern history in present-day classes. The results have been compared with previous findings. The paper thus presents the situation after some changes to the national curriculum (the framework curriculum for elementary education) made to strengthen ICT classes (known as “small revision”). It is evident that history is taught as a separate subject in the vast majority of schools. With the change in the national curriculum, the time allocated to history fell in a number of schools, although it is still taught for a total of eight weekly classes for the second level of elementary school (grades 6–9) in about seven out of ten schools (which was the time allocated for history at the end of the previous curriculum version). However, the number of schools with a lower allocation is increasing. The amount of time devoted to modern history in Czech schools seems problematic, since covering more than 100 years of history in the school subject in the last year of elementary school seems overwhelming and the time constrains are becoming stricter. Schools have a large degree of curricular autonomy, as a result changes in some areas are very slow, probably slower than if the centre had more decision-making powers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historie - Otázky - Problémy

  • ISSN

    1804-1132

  • e-ISSN

    2336-6672

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    17-38

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus