Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Researching students’ image of geography: Developing a questionnaire survey

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00132587" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00132587 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.j-reading.org/index.php/geography/article/view/365/335" target="_blank" >http://www.j-reading.org/index.php/geography/article/view/365/335</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4458/6083-11" target="_blank" >10.4458/6083-11</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Researching students’ image of geography: Developing a questionnaire survey

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This methodological study developed and validated a 42-item questionnaire to explore an image of geography from the students’ perspective. The study aimed to (a) outline the questionnaire’s theoretical background, (b) confirm its reliability, (c) and verify its construct validity on a sample of 123 Czech lower secondary students (aged 12–15 years). The dimensions of the questionnaire were as follows: the usefulness of geography, teaching methods, geography teacher, and family background. Data were analyzed using descriptive statistical analysis, item analysis, and exploratory factor analysis (EFA). After solving the challenges associated with the empirical validation of the items, the findings indicated that the final version of the questionnaire is suitable for exploring the image of geography. The reliability of all subscales exceeded 0.75. The preliminary results suggested that Czech students’ perception of geography is relatively neutral. Further uses of the tool, suggestions for future research, and study limitations were also discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Researching students’ image of geography: Developing a questionnaire survey

  • Popis výsledku anglicky

    This methodological study developed and validated a 42-item questionnaire to explore an image of geography from the students’ perspective. The study aimed to (a) outline the questionnaire’s theoretical background, (b) confirm its reliability, (c) and verify its construct validity on a sample of 123 Czech lower secondary students (aged 12–15 years). The dimensions of the questionnaire were as follows: the usefulness of geography, teaching methods, geography teacher, and family background. Data were analyzed using descriptive statistical analysis, item analysis, and exploratory factor analysis (EFA). After solving the challenges associated with the empirical validation of the items, the findings indicated that the final version of the questionnaire is suitable for exploring the image of geography. The reliability of all subscales exceeded 0.75. The preliminary results suggested that Czech students’ perception of geography is relatively neutral. Further uses of the tool, suggestions for future research, and study limitations were also discussed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF19_073%2F0016943" target="_blank" >EF19_073/0016943: Interní grantová agentura Masarykovy univerzity</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    J-Reading: Journal of Research and Didactics in Geography

  • ISSN

    2281-4310

  • e-ISSN

    2281-5694

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2023

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    151-168

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85183345239