Aktuální možnosti v předškolním a základním vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00136575" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00136575 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aktuální možnosti v předškolním a základním vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný text představuje aktuální situaci ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, popř. dalším přidruženým postižením, v České republice. Poukazuje nejen na legislativní změny, které proběhly v posledních letech, ale také na jejich následný efekt ve vzdělávání cílové skupiny. V souvislosti se zavedenými podpůrnými opatřeními text zmiňuje jak pozitiva, tak určité limity a rizika, které vycházejí z praxe autorek. Text popisuje aktuální situaci jak v inkluzivním prostředí běžných škol, tak ve školách zřizovaných podle § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), které jsou primárně určeny pro děti a žáky se sluchovým postižením. V kontextu systému podpůrných opatření a jejich aplikace článek upozorňuje i na proměnu role speciálního pedagoga v edukačním procesu dětí a žáků se sluchovým postižením. Součástí textu jsou také vybrané příklady z praxe dětí a žáků se sluchovým postižením, kteří jsou vzděláváni v různých prostředích a jsou zařazeni ve 3. či vyšším stupni podpůrných opatření.
Název v anglickém jazyce
Current opportunities in pre-school and primary education for children and pupils with hearing impairment
Popis výsledku anglicky
The text presents the current situation in the education of children and pupils with hearing impairment or other associated disabilities in the Czech Republic. It points not only to the legislative changes that have taken place in recent years, but also to their subsequent eff ect in the education of the target group. In relation to the support measures introduced, the text mentions both the positives and certain limits and risks, which are based on the authors’ experience. The text describes the current situation both in the inclusive environment of mainstream schools and in schools established under Section 16(9) of Act No. 561/2004 Coll. (Education Act), which are primarily intended for children and pupils with hearing impairments. In the context of the system of support measures and their application, the article also draws attention to the transformation of the role of the special pedagogue in the educational process of children and pupils with hearing impairment. The text also includes selected examples from the practice of children and pupils with hearing impairment who are educated in diff erent environments and are included in level 3 or higher support measures.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
11-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—