Řízená recepce lyriky v čítankách pro primární školu – výběrová sonda
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00138329" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00138329 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2024/07/Didakticke_studie_1_2024_FINAL.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2024/07/Didakticke_studie_1_2024_FINAL.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Řízená recepce lyriky v čítankách pro primární školu – výběrová sonda
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje výsledky kvalitativní výzkumné sondy, jejímž cílem bylo zjistit, jakým způsobem je podněcována a řízena žákovská recepce uměleckých prostředků lyrické poezie v čítankách vydaných v uplynulých třiceti letech. V návaznosti na některé starší výzkumy se článek velmi úzce soustřeďuje na lyrickou poezii s tematikou podzimu, resp. podzimní přírody. Je sledována frekvence jejího zastoupení v čítankách pro 4. a 5. ročník a hlouběji pak řídící a metodický doprovod k nejinspirativnější básni (otázky, úkoly v čítance nebo pracovním sešitě, popř. další náměty v metodické příručce). Výsledkem je zjištění, že ze sledovaného hlediska se jako optimálně řešené jeví čítanky z nakladatelství Fraus a Nová škola, s.r.o. Článek akcentuje potřebu kvalitního podněcování vnímavosti žáků k prostředkům umělecké literatury, čemuž by měly odpovídat i náměty v čítankách.
Název v anglickém jazyce
Controlled Reception of Lyrics in Primary School Reading Books – A Sampling Probe
Popis výsledku anglicky
This paper presents the results of a qualitative research probe to determine how pupils' reception of the artistic devices of lyric poetry is encouraged and guided in reading books published over the past thirty years. Building on some earlier research, the article focuses very closely on lyric poetry with the theme of autumn, or autumn nature. It looks at the frequency of its representation in the reading books for class 4 and 5, and more deeply at the guiding and methodological accompaniment to the most inspiring poem (questions, tasks in the reading book or workbook, or other suggestions in the methodological manual). As a result, it was found that the reading books from the Fraus and Nová škola, s.r.o. publishing houses seem to be optimally designed from the point of view of the research. The article emphasizes the need for quality stimulation of pupils' receptivity to the means of artistic literature, which should be matched by the tasks in the readers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
17-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—