Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Řízená recepce lyriky v čítankách pro primární školu – výběrová sonda

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00138329" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00138329 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2024/07/Didakticke_studie_1_2024_FINAL.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2024/07/Didakticke_studie_1_2024_FINAL.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Řízená recepce lyriky v čítankách pro primární školu – výběrová sonda

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje výsledky kvalitativní výzkumné sondy, jejímž cílem bylo zjistit, jakým způsobem je podněcována a řízena žákovská recepce uměleckých prostředků lyrické poezie v čítankách vydaných v uplynulých třiceti letech. V návaznosti na některé starší výzkumy se článek velmi úzce soustřeďuje na lyrickou poezii s tematikou podzimu, resp. podzimní přírody. Je sledována frekvence jejího zastoupení v čítankách pro 4. a 5. ročník a hlouběji pak řídící a metodický doprovod k nejinspirativnější básni (otázky, úkoly v čítance nebo pracovním sešitě, popř. další náměty v metodické příručce). Výsledkem je zjištění, že ze sledovaného hlediska se jako optimálně řešené jeví čítanky z nakladatelství Fraus a Nová škola, s.r.o. Článek akcentuje potřebu kvalitního podněcování vnímavosti žáků k prostředkům umělecké literatury, čemuž by měly odpovídat i náměty v čítankách.

  • Název v anglickém jazyce

    Controlled Reception of Lyrics in Primary School Reading Books – A Sampling Probe

  • Popis výsledku anglicky

    This paper presents the results of a qualitative research probe to determine how pupils' reception of the artistic devices of lyric poetry is encouraged and guided in reading books published over the past thirty years. Building on some earlier research, the article focuses very closely on lyric poetry with the theme of autumn, or autumn nature. It looks at the frequency of its representation in the reading books for class 4 and 5, and more deeply at the guiding and methodological accompaniment to the most inspiring poem (questions, tasks in the reading book or workbook, or other suggestions in the methodological manual). As a result, it was found that the reading books from the Fraus and Nová škola, s.r.o. publishing houses seem to be optimally designed from the point of view of the research. The article emphasizes the need for quality stimulation of pupils' receptivity to the means of artistic literature, which should be matched by the tasks in the readers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

    2571-0400

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    17-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus