Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jaroslav Foglar for the 21st century. Educational and literary legacy of the Czech author of literature for children and youth

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00138453" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00138453 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60076658:12410/24:43908756 RIV/61989592:15510/24:73627082

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eum.unimc.it/it/catalogo/890-hecl-xix-2-2024" target="_blank" >https://eum.unimc.it/it/catalogo/890-hecl-xix-2-2024</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.48219/1350" target="_blank" >10.48219/1350</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Jaroslav Foglar for the 21st century. Educational and literary legacy of the Czech author of literature for children and youth

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jaroslav Foglar (1907-1999), a Czech children’s author, renowned for boys’ literature, is relatively unknown internationally. His adventure fiction, targeting preadolescents, serves educational and pedagogical purposes. The paper explores Foglar’s persuasive literary approach, emphasizing potential reader transformation through examples of motivational and emotion-based effects. The author employs a clear ethical foundation, natural and urban imagery, and a compelling plot. A survey of 1174 readers highlights the appreciation for strong adventures, moral dimensions, and a call to social solidarity. Notably, 83% believe Foglar’s literature has positively impacted their lives, attesting to the enduring and transformative influence of his narratives on readers’ personal development and worldview

  • Název v anglickém jazyce

    Jaroslav Foglar for the 21st century. Educational and literary legacy of the Czech author of literature for children and youth

  • Popis výsledku anglicky

    Jaroslav Foglar (1907-1999), a Czech children’s author, renowned for boys’ literature, is relatively unknown internationally. His adventure fiction, targeting preadolescents, serves educational and pedagogical purposes. The paper explores Foglar’s persuasive literary approach, emphasizing potential reader transformation through examples of motivational and emotion-based effects. The author employs a clear ethical foundation, natural and urban imagery, and a compelling plot. A survey of 1174 readers highlights the appreciation for strong adventures, moral dimensions, and a call to social solidarity. Notably, 83% believe Foglar’s literature has positively impacted their lives, attesting to the enduring and transformative influence of his narratives on readers’ personal development and worldview

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    HISTORY OF EDUCATION & CHILDRENS LITERATURE

  • ISSN

    1971-1093

  • e-ISSN

    1971-1131

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    315-327

  • Kód UT WoS článku

    001407539100016

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85218008712