Jaroslav Foglar for the 21st century. Educational and literary legacy of the Czech author of literature for children and youth
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00138453" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00138453 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60076658:12410/24:43908756 RIV/61989592:15510/24:73627082
Výsledek na webu
<a href="https://eum.unimc.it/it/catalogo/890-hecl-xix-2-2024" target="_blank" >https://eum.unimc.it/it/catalogo/890-hecl-xix-2-2024</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.48219/1350" target="_blank" >10.48219/1350</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Jaroslav Foglar for the 21st century. Educational and literary legacy of the Czech author of literature for children and youth
Popis výsledku v původním jazyce
Jaroslav Foglar (1907-1999), a Czech children’s author, renowned for boys’ literature, is relatively unknown internationally. His adventure fiction, targeting preadolescents, serves educational and pedagogical purposes. The paper explores Foglar’s persuasive literary approach, emphasizing potential reader transformation through examples of motivational and emotion-based effects. The author employs a clear ethical foundation, natural and urban imagery, and a compelling plot. A survey of 1174 readers highlights the appreciation for strong adventures, moral dimensions, and a call to social solidarity. Notably, 83% believe Foglar’s literature has positively impacted their lives, attesting to the enduring and transformative influence of his narratives on readers’ personal development and worldview
Název v anglickém jazyce
Jaroslav Foglar for the 21st century. Educational and literary legacy of the Czech author of literature for children and youth
Popis výsledku anglicky
Jaroslav Foglar (1907-1999), a Czech children’s author, renowned for boys’ literature, is relatively unknown internationally. His adventure fiction, targeting preadolescents, serves educational and pedagogical purposes. The paper explores Foglar’s persuasive literary approach, emphasizing potential reader transformation through examples of motivational and emotion-based effects. The author employs a clear ethical foundation, natural and urban imagery, and a compelling plot. A survey of 1174 readers highlights the appreciation for strong adventures, moral dimensions, and a call to social solidarity. Notably, 83% believe Foglar’s literature has positively impacted their lives, attesting to the enduring and transformative influence of his narratives on readers’ personal development and worldview
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
HISTORY OF EDUCATION & CHILDRENS LITERATURE
ISSN
1971-1093
e-ISSN
1971-1131
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
IT - Italská republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
315-327
Kód UT WoS článku
001407539100016
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85218008712