Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00139804" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00139804 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-000000-0365.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-000000-0365.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.048" target="_blank" >10.13060/csr.2023.048</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Institucionální denní výchova a péče o děti ve věku do tří let (dále raná výchova a péče – RVaP) je téma, které v ČR už 30 let opakovaně vyvolává emotivní debaty. Zatím v nich však do velké míry chybí reflexe koncepčně-obsahové stránky. Článek se proto věnuje této v českých diskusích o RVaP opomíjené oblasti. V návaznosti na Foucaultův koncept governmentu analyzuje debaty o RVaP z hlediska režimů praktik RVaP jako re/produkující tematicky specifické a historicky konstituované asembláže toho, jak se RVaP v ČR dělá/má dělat. Odpovídá tím na následující otázky: Jaké režimy praktik RVaP figurují v českých debatách o službách RVaP od 90. let do současnosti? Jaké proměny a kontinuity lze na základě analýzy režimů praktik identifikovat v rámci těchto debat? Jaké dopady mají na systémové řešení RVaP v ČR? Výsledky analýzy ukazují, že v průběhu uplynulých 30 let lze identifikovat čtyři různé režimy praktik RVaP: jako socialistické zlo, které je třeba překonat; jako služby, které nejsou záležitostí státu; jako soukromý nástroj ke slaďování pracovního a soukromého života a nakonec jako veřejně financovaná služba ke slaďování pracovního a soukromého života. Klíčovou kontinuitou těchto režimů praktik je přehlížení koncepčně-obsahové stránky RVaP a s tím související absence pedagogického diskurzu RVaP, který by služby RVaP legitimizoval z hlediska jejich funkcí pro děti. Systémové řešení RVaP tak zůstává v ČR omezené na ekonomickou funkci služeb RVaP.

  • Název v anglickém jazyce

    What Is Early Childhood Education and Care For? How ECEC for Children up to the Age of Three Is (Not) Discussed in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Institutional day care for children up to the age of three (early childhood education and care – ECEC) is a topic that has repeatedly provoked emotional debates in the Czech Republic (CR). However, reflection on the conceptual-content aspect of ECEC is largely missing. The article therefore focuses on this neglected area. Following Foucault’s concept of governmentality, the article analyses ECEC debates from the perspective of ECEC regimes of practices as re/producing thematically specific and historically constituted assemblages of how ECEC is or ought to be done in the CR. In doing so, it answers the following questions: What ECEC regimes of practices figure in Czech ECEC debates from the 1990s to the present? What transformations and continuities can be identified from an analysis of regimes of practices? What are their implications for the ECEC system in the CR? The analysis identifies four different ECEC regimes of practices: as a socialist evil that needs to be overcome; as a service that is not a concern of the state; as a private tool for reconciling work and private life; and as a publicly funded service for reconciling work and private life. A key element of continuity in these regimes of practices is the neglect of the conceptual-content aspect of ECEC and the related absence of a pedagogical discourse that would legitimise ECEC services in terms of their benefits for children. Thus, the way how ECEC for children up to the age of three is conceptualized as a public service in the CR remains limited to the economic purposes of ECEC services.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000306" target="_blank" >TL02000306: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Svazek periodika

    60

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    481-505

  • Kód UT WoS článku

    001355859500002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85211215208