Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00119203" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00119203 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1350293X.2021.1895266" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1350293X.2021.1895266</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2021.1895266" target="_blank" >10.1080/1350293X.2021.1895266</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
Popis výsledku v původním jazyce
This article focuses on different rationalities of governing children in the context of different ECEC facilities, how the rationalities potentially influence the ways children are cared for and educated, and how this is related to the reproduction of social inequalities. Inspired by Foucault's work on government, it focuses on the ways parents understand how their children should be formed by their ECEC facilities. Different parental rationalities of the government of their children in relation to different ECEC settings are found to potentially accelerate social inequalities. Based on the presented findings, the article calls for widening the discussion on high-quality care.
Název v anglickém jazyce
Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
Popis výsledku anglicky
This article focuses on different rationalities of governing children in the context of different ECEC facilities, how the rationalities potentially influence the ways children are cared for and educated, and how this is related to the reproduction of social inequalities. Inspired by Foucault's work on government, it focuses on the ways parents understand how their children should be formed by their ECEC facilities. Different parental rationalities of the government of their children in relation to different ECEC settings are found to potentially accelerate social inequalities. Based on the presented findings, the article calls for widening the discussion on high-quality care.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-18940S" target="_blank" >GA16-18940S: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL
ISSN
1350-293X
e-ISSN
1752-1807
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
250-260
Kód UT WoS článku
000626860000001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85102297422