Halliwickův koncept plavecké výuky jako prostředek překonání strachu z vody
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14510%2F13%3A00072823" target="_blank" >RIV/00216224:14510/13:00072823 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Halliwickův koncept plavecké výuky jako prostředek překonání strachu z vody
Popis výsledku v původním jazyce
Tento text se zabývá problematikou vlivu Halliwickova konceptu plavecké výuky na subjektivní prožitky a psychické stavy osob s tělesným postižením. Autoři vycházejí z předpokladu, že vodní aktivity jsou pro osoby s tělesným postižením vhodnou formou pohybových aktivit, neboť nedochází k nežádoucímu zatěžování kloubů, zároveň však vodní prostředí podporuje rozvoj svalové síly, dýchacího systému a vodorovná poloha těla při plavání usnadňuje žilní návrat krve. V neposlední řadě má pohyb ve vodním prostředínezastupitelnou rehabilitační funkci. Nelze opomenout ani působení na psychiku jedince. Specifi ka vodního prostředí totiž člověku s pohybovými obtíženi poskytují mnohdy jedinečnou možnost samostatného pohybu bez závislosti na pomoci druhého člověka čikompenzačních pomůcek. V rámci programu plavecké výuky podle Halliwickova konceptu, který byl sestaven z 10 plaveckých lekcí, jsme v rámci případové studie sledovali psychickou odezvu jednotlivých lekcí i celého programu.
Název v anglickém jazyce
Halliwick swimming concept as tool for overcoming fear of water
Popis výsledku anglicky
This text deals with the impact of the Halliwick Swimming Concept on subjective experience and psychical states of people with physical impairment. By means of the Halliwick Swimming Concept, that consisted of 10 swimming lessons, we observed the psychical response of the tested persons to individual lessons as well as to the whole programme within a frame of a case study. The acquired data indicate a positive impact of the swimming programme in the fi eld of elimination of negative psychical state in water environment such as anxiety, discomfort and despondency and gradual increase of psychical well-being, activity and feelings of power and energy connected with positive expectations. Most of these changes proved not only in individual lessons, but also from the point of view of the whole programme evaluation.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi
ISSN
1804-4220
e-ISSN
—
Svazek periodika
2013
Číslo periodika v rámci svazku
4 (2)
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
41-51
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—