Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inkluze a stále ještě diskuze aneb Sjednocené sporty ve Speciálních olympiádách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14510%2F22%3A00128832" target="_blank" >RIV/00216224:14510/22:00128832 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://apa.upol.cz/images/casopis/24/APA-2022-13-1.pdf" target="_blank" >https://apa.upol.cz/images/casopis/24/APA-2022-13-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inkluze a stále ještě diskuze aneb Sjednocené sporty ve Speciálních olympiádách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Inkluze žáků s mentálním postižením je diskutované téma. Zužuje se často na inkluzi v rámci tzv. akademického (kognitivního) vzdělávání, kde je úspěch jedinců s mentálním postižením velmi problematický. Východiskem je iniciativa SO, která nabízí koncept inkluze osob s MP prostřednictvím volnočasových aktivit, konkrétně tzv. sjed nocených sportů. Článek představuje existující projekty Speciálních olympiád (SO), které jsou adekvátní pro zapojení třídních či školních skupin. Jsou popsány principy tzv. sjednocených pohybových aktivit a sportů, v nichž spolupracují jak žáci intaktní, tak jejich spolužáci bez MP. V rámci ČHSO jsou nabídnuty sporty jako např.: stolní tenis, bocce, bowling, basketbal 3×3, malá kopaná, přehazovaná. Jsou vysvětleny jednotlivé pozice žáků s MP a bez MP, umožňující zvolit si typ této pozice, což zabezpečuje tzv. inkluzivní kulturu školy. Podtržen je zde význam volnočasových aktivit. Koncept inkluze v celoživotním kontextu a prostřednictvím sjednocených sportů je propojen s programem SO Zdravý sportovec a Zdravé společenství, kdy opět je možné podpořit rozvoj osobnosti prostřednictvím konkrétní pohybové činnosti, s respektem k limitům žáka a bez zbytečné byrokratické zátěže.

  • Název v anglickém jazyce

    Inclusion - still discussion: Unifi ed Sports in the Specal Olympics

  • Popis výsledku anglicky

    The inclusion of students with intellectual disabilities is a debated topic. It is often narrowed down to inclusion within so-called academic (cognitive) education, where the success of individuals with mental disabilities (MD) is very problematic. The starting point is the SO initiative, which off ers the concept of inclusion of people with MD through leisure activities, specifi cally so-called unifi ed sports. The article presents recent Special Olympics (SO) projects adequate for the involvement of class or school groups. The principles of unifi ed physical activities and sports are described, in which both intact pupils and their classmates without MD work together. The Czech SO off ers sports such as: table tennis, bocce, bowling, 3×3 basketball, small football, throw-over-net. The individual positions of students with and without MD are explained, allowing to choose the type of this position, which ensures the so-called inclusive culture of the school. The importance of leisure activities is underlined. The concept of inclusion in a lifelong context and through unifi ed sports is linked to the SO Healthy Athlete and Healthy Community program. There it is again possible to support personality development through specifi c physical activity, with respect for the student‘s limits and without unnecessary bureaucratic burden.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi

  • ISSN

    1804-4204

  • e-ISSN

    1804-4220

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    40-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus