Inkluze a stále ještě diskuze aneb Sjednocené sporty ve Speciálních olympiádách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14510%2F22%3A00128832" target="_blank" >RIV/00216224:14510/22:00128832 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://apa.upol.cz/images/casopis/24/APA-2022-13-1.pdf" target="_blank" >https://apa.upol.cz/images/casopis/24/APA-2022-13-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inkluze a stále ještě diskuze aneb Sjednocené sporty ve Speciálních olympiádách
Popis výsledku v původním jazyce
Inkluze žáků s mentálním postižením je diskutované téma. Zužuje se často na inkluzi v rámci tzv. akademického (kognitivního) vzdělávání, kde je úspěch jedinců s mentálním postižením velmi problematický. Východiskem je iniciativa SO, která nabízí koncept inkluze osob s MP prostřednictvím volnočasových aktivit, konkrétně tzv. sjed nocených sportů. Článek představuje existující projekty Speciálních olympiád (SO), které jsou adekvátní pro zapojení třídních či školních skupin. Jsou popsány principy tzv. sjednocených pohybových aktivit a sportů, v nichž spolupracují jak žáci intaktní, tak jejich spolužáci bez MP. V rámci ČHSO jsou nabídnuty sporty jako např.: stolní tenis, bocce, bowling, basketbal 3×3, malá kopaná, přehazovaná. Jsou vysvětleny jednotlivé pozice žáků s MP a bez MP, umožňující zvolit si typ této pozice, což zabezpečuje tzv. inkluzivní kulturu školy. Podtržen je zde význam volnočasových aktivit. Koncept inkluze v celoživotním kontextu a prostřednictvím sjednocených sportů je propojen s programem SO Zdravý sportovec a Zdravé společenství, kdy opět je možné podpořit rozvoj osobnosti prostřednictvím konkrétní pohybové činnosti, s respektem k limitům žáka a bez zbytečné byrokratické zátěže.
Název v anglickém jazyce
Inclusion - still discussion: Unifi ed Sports in the Specal Olympics
Popis výsledku anglicky
The inclusion of students with intellectual disabilities is a debated topic. It is often narrowed down to inclusion within so-called academic (cognitive) education, where the success of individuals with mental disabilities (MD) is very problematic. The starting point is the SO initiative, which off ers the concept of inclusion of people with MD through leisure activities, specifi cally so-called unifi ed sports. The article presents recent Special Olympics (SO) projects adequate for the involvement of class or school groups. The principles of unifi ed physical activities and sports are described, in which both intact pupils and their classmates without MD work together. The Czech SO off ers sports such as: table tennis, bocce, bowling, 3×3 basketball, small football, throw-over-net. The individual positions of students with and without MD are explained, allowing to choose the type of this position, which ensures the so-called inclusive culture of the school. The importance of leisure activities is underlined. The concept of inclusion in a lifelong context and through unifi ed sports is linked to the SO Healthy Athlete and Healthy Community program. There it is again possible to support personality development through specifi c physical activity, with respect for the student‘s limits and without unnecessary bureaucratic burden.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi
ISSN
1804-4204
e-ISSN
1804-4220
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
40-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—