Monopol a konkurence na železnici
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F09%3A00029753" target="_blank" >RIV/00216224:14560/09:00029753 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Monopol a konkurence na železnici
Popis výsledku v původním jazyce
Železnice prožily období rozkvětu v 19. století, kdy zásadně ovlivnily podobu dopravy a hospodářství vyspělých zemí. Ve 20. století došlo k poklesu jejich významu a kdysi dynamické železniční společnosti se proměnily na nepružné, monopolní a ztrátové podniky se silnými organizačními a finančními vazbami na stát. Cílem tohoto příspěvku je zhodnotit možnosti a meze rozdílných přístupů k zavádění konkurence na železnici.
Název v anglickém jazyce
Monopoly and competition in the railway sector
Popis výsledku anglicky
Railways expanded in the 19th century when they have been important determinant of economic growth and railways companies enjoyed dominant position on the transport market. This situation started to change in the first part of the 20th century. Railwaysstarted to lose its market position and formerly dynamic railway companies were transformed into monopolistic, inflexible and unprofitable undertakings with strong organizational and financial connections to the state. High losses and debts of railways companies have resulted in frequent reform attempts. The common feature of these reforms has been the effort to introduce competition in railways services providing. It is possible to distinguish two basic approaches to railways reform. The first approachis based on separation of infrastructure and services and open access enabling for other railways operators.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA402%2F08%2F1438" target="_blank" >GA402/08/1438: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia et Societas
ISSN
1801-7118
e-ISSN
—
Svazek periodika
2009
Číslo periodika v rámci svazku
04
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—